I en melding på sine nettsider skriver Danske Bank i Norge at de har tatt for høye renter på purregebyrer og i enkelte tilfeller også for høye purregebyrer. De undersøker alle purregebyrer de har belastet i Norge siden 2008. Dette kan potensielt gjelde opptil 190.000 kunder i Norge totalt.

Det er fortsatt uklart hvor mange som er blitt feilbelastet, men alle berørte kunder vil bli kontaktet så fort som mulig, skriver banken.

Kundene som er blitt belastet for mye vil bli refundert fullt ut, inkludert det originale gebyret som i sin tid ble innkrevd.

– Vi har dessverre identifisert at vi har tatt oss for høye renter på purregebyrer. Det dreier seg potensielt om opptil 190.000 norske kunder. Det er viktig å påpeke at det er snakk om relativt små summer per kunde, sier kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank til DN.

– Vi vil bruke sommermånedene til å gå gjennom dataen og kan derfor ikke kommentere på summer nå.

Danske Bank skriver videre at innkrevingen av nye purregebyrer ble stanset i januar 2021. For å sikre at denne feilen ikke gjentar seg, vil banken rette på it-systemene sine slik at det ikke kreves inn for høye renter på purregebyrer lenger.

– Hvorfor pågikk dette helt frem til januar 2021, når de stanset dette i Danmark i september 2020? Burde ikke dere ha reagert tidligere i Norge med bakgrunn i det man visste om situasjonen i Danmark?

– Vi har på lik linje med i Danmark vært nødt til å gjøre våre analyser for å bli klar over omfanget i Norge på dette, men har nå fokus på å rette opp i dette slik at alle berørte kunder skal bli erstattet fullt ut. Dette beklager vi at har tatt noe tid, sier Arnesen.

Krevde foreldet gjeld fra danske kunder

Danske Bank opplyser at problemet oppsto under overføring av eldre IT-systemer til nye. «Vi fant ut av den feilaktige innkrevingen av renter på purregebyrer i forbindelse med en analyse av våre prosesser og systemer relatert til en annen sak i Danmark», skriver de.

Danske Bank har siden 2004 krevd foreldet gjeld fra danske kunder i strid med reglene, som følge av en rekke feil i bankens data- og it-systemer. Det avslørte danske Berlingske og TV 2 i fjor. Da saken først ble kjent opplyste underdirektør Rob de Ridder i Danske Bank at de regnet med at opp mot 15.000 personer var rammet og skulle få tilbakebetalt.

Pressesjef i Danske Bank Norge Øystein Andre Schmidt har tidligere opplyst til DN at samme feil ikke er blitt oppdaget i Norge og at dette utelukkende gjelder for bankens danske kunder.

Men i et nytt brev til det danske Finanstilsynet kommer det frem at banken nå har funnet mulige problemer for bankens norske kunder. Ifølge Danske Bank gjelder dette en annen sak enn den Schmidt refererte til.

I samme brev opplyses det om at gjennomsnittsbeløpet som må tilbakebetales ventes å være lavt i Danmark, men høyere i Norge.

Danske Bank i Danmark begynte å rydde opp i saken i 2019.

– Hvorfor har dere ikke oppdaget dette tidligere i Norge?

– Det er flere ulike saker man har sett på i Danske Bank. Disse har vi kontinuerlig oppdatert både myndigheter og offentligheten om, sier Arnesen og legger til at den norske delen av akkurat denne saken ble først gang omtalt i deres oppdatering 1. februar.

Finanstilsynet bekrefter dette.

– Finanstilsynet er informert om saken og ønsker ikke å kommentere den nå, skriver seniorrådgiver Jo Singstad i i Finanstilsynet en epost til DN.

Inkassoskandalen i Danmark vokser

Danske Bank skriver i en pressemelding onsdag at de venter at ytterligere 10.000 til 15.000 danske kunder har krav på tilbakebetaling. Dermed kan antallet kunder som har betalt for mye til banken, være det dobbelte av hva banken har meldt til nå.

Danske Bank har tidligere lovet at arbeidet med å gjennomgå kundenes saker skulle være avsluttet senest innen utgangen av juni i år, ifølge danske TV 2. Nå melder banken at arbeidet med å gjennomgå sakene vil strekke seg inn i 2022. Det kommer også frem at banken har funnet ytterligere 13 feil, som kan ha ført til at kunder har betalt for mye tilbake til banken. Banken utelukker ikke at det kan dukke opp flere feil i undersøkelsen av saken.

– Dessverre har vi i denne prosessen funnet nye potensielle problemer, og da er vår viktigste prioritet å komme til bunns i alle deler av saken, så vi kan rette alle feil, gi våre kunder riktige opplysninger og kompensere riktig, dette betyr dessverre at vi er forsinket. Det er på ingen måte tilfredsstillende, og vi beklager så mye at våre inkassokunder må vente lenger med å få en endelig avklaring, sier viseadministrerende direktør Peter Rostrup-Nielsen i Danske Bank i pressemeldingen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.