Danske Bank har siden 2004 krevd foreldet gjeldt fra danske kunder i strid med reglene, som følge av en rekke feil i bankens data- og it-systemer. Det var danske Berlingske og TV 2 som avslørte dette i slutten av august.

Saken har ført til at Danske Bank-toppsjef Chris Vogelzang har gått ut og beklaget, og handelsminister Simon Kollerup innkalte partiene til diskusjon.

Nå får Danske Bank kritikk for sin håndtering fra det danske Finanstilsynet. Finanstilsynet vil kreve dokumentasjon på at banken har rettet opp i feilene, og oppfølgingen slutter først når banken har utbetalt kompensasjon til alle berørte kunder, skriver det i en pressemelding.

Skal undersøke andre storbanker

Berlingske og TV 2 har også avdekket at ansatte i Danske Bank har kjent til problemene med gjeldsinnkrevingen i årevis.

Finanstilsynet skriver i sin avgjørelse at inkassosaken er «spesielt kritikkverdig siden feilene først ble adressert i 2019.»

«Danske Bank unnlot å handle redelig og lojalt overfor sine kunder, da banken fortsatte å innkreve gjeld, som banken ikke hadde krav på, og samtidig unnlot å informere kundene om feilen» skriver de videre.

– Kundene skal kunne ha en berettiget tillit til at banken behandler dem ordentlig og at banken har helt styr på sin gjeldsinnkreving. Saken er skadelig både for de berørte kundene og for samfunnstilliten, som er viktig for et velfungerende finansielt system, sier Finanstilsynets direktør Jesper Berg.

På bakgrunn av denne saken har Finanstilsynet stilt en rekke spørsmål til andre systemviktige finansinstitusjoner, Nordea Danmark, Jyske Bank, Sydbank, Nykredit og Spar Nord, om deres systemer for gjeldsinnkreving. Fristen for å svare på dette er 25. september.

Toppsjef gikk ut og beklaget

Administrerende direktør i Danske Bank Chris Vogelzang beklaget saken tidligere denne måneden:

– Vi beklager situasjonen dypt og den usikkerheten som våre feil og de feilbehandlede data i bankens inkassosystem har skapt hos både kunder, medarbeidere og andre interessenter, sa Vogelzang.

Banken anslår at den har krevd inn 50 millioner danske kroner for mye fra sine kunder, og dette kan koste banken opp mot 400 millioner danske kroner. Pressesjef i Danske Bank Norge Øystein Andre Schmidt har tidligere opplyst til DN at samme feil ikke er blitt oppdaget i Norge og at dette utelukkende gjelder for bankens danske kunder.

Storbanken skrev i sin redegjørelse til Finanstilsynet at den i løpet av behandlingen av saken har avdekket flere mulige problemstillinger, som potensielt kan ramme flere kunder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.