Danske Bank har identifisert feil i titusenvis av kundesaker i Danmark. Banken har oppdaget at de enten har gitt dårlig rådgivning, gitt feil priser eller ikke håndtert kundene godt nok.

Feilene gjelder omtrent 35.000 Danske Bank-kunder i Norden og i Luxembourg. 27.000 av kundene har fått oppgitt feil estimater for gevinst eller tap i nettbanken og mobilbanken. Det skyldtes en underliggende it-feil.

Ytterligere 5500 kunder er blitt rammet av en feil i bankens skattetjeneste. Her har bankens systemer gjort det sånn at behandling av utbytteskatt har vært forsinket.

I tillegg har banken oppdaget flere tilfeller hvor kunder har fått for lite eller for mye igjen av investeringer knyttet til ulike investeringsavtaler. Feilen er en konsekvens av manglende samhandling mellom to systemer.

Det opplyser banken i en pressemelding, som samtidig skriver at sakene strekker seg tilbake i tid, men at de er i gang med å gjennomgå dem.

800 norske kunder

I pressemeldingen skriver banken at de har lært av feilene og at de vil være transparente i arbeidet med å rette opp.

– Vi kan dessverre ikke gjøre om på gamle feil, men vi er i gang med å sikre at vi retter de feilene og gjør det riktige overfor de gamle kundene, sier administrerende direktør Chris Vogelzang i meldingen.

Av de 35.000 rammede er det noen norske kunder.

– Enkelte av disse sakene omhandler også norske kunder, og totalt dreier dette seg om cirka 800 kunder for disse sakene til sammen, skriver kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank Norge i en epost til DN.

Omfattende ryddejobb

– I de siste årene har Danske Bank jobbet systematisk med å forbedre risikohåndtering og regelverk. Som et resultat har flere gamle saker blitt identifisert som har ledet til feil eller tap hos våre kunder, skriver banken i pressemeldingen.

I forbindelse med ryddejobben har banken satt sammen en enhet som skal overse behandlingen av de gamle sakene.

Enheten skal ledes av viseadministrerende direktør Peter Rostrup-Nielsen i Danske Bank. Hans team skal rapportere direkte til resten av ledergruppen i banken.

Krevde foreldet gjeld

I august avslørte den danske avisen Berlingske og danske TV 2 at Danske Bank i årevis har krevd foreldet gjeld fra kunder.

Banken hadde dermed samlet inn flere millioner kroner den ikke hadde krav på. Det skyldtes en rekke feil i bankens data og it-systemer, meldte avisen.

Feilene har ført til at Danske Bank har tatt inn altfor høye beløp og foreldede gjeldsposter, som banken ikke lenger hadde krav på.

I noen av tilfellene krevde banken også gjeld fra feil personer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.