I nye lokaler i det smaleste bygget i Barcode i Bjørvika står Danske Banks sjef i Norge, Trond F. Mellingsæter sammen med sin tøffeste konkurrent på mobilbetaling de siste to årene, Vipps-sjef Rune Garborg. Mellingsæter har sluppet unna Vipps-genseren som Nordeas norgessjef Snorre Storset ikledde seg forrige uke, da banken gikk fra avtalen med Mobilepay til Vipps. Men genser eller ikke. Realiteten er likevel at Danske Bank ikke har lykkes med å få nordmenn til å bruke Mobilepay, og at vinneren av konkurransen om kundene er Vipps, hvor hovedeier er DNB.

– Er det et nederlag for deg å sitte her?

– Nei, det er ingen nederlagsfølelse. Vi føler tvert imot at vi har bidratt godt til den raske teknologiutviklingen for mobilbetaling i Norge. Dette blir bra for kundene våre. Vipps er en god løsning, sier Mellingsæter.

Presset Vipps til å kutte gebyrer

Norske Vipps-brukere kan også takke Mellingsæter for at de ikke betaler gebyr for å overføre penger gjennom Vipps. DNB forsøkte seg med et gebyr per overføring da Vipps ble lansert i mai 2015, men ble presset til å ta det bort da Mobilepay kom på markedet senere den sommeren – uten gebyrer.

I Danmark har Danske Banks Mobilepay samme posisjon som Vipps i Norge, men Mellingsæter sier det var vanskelig å konkurrere med Vipps i Norge.

– Det er noe med å være først i markedet. Det, sammen med den distribusjonskraften Vipps har hatt gjennom den største banken i Norge, gjorde det vanskelig å konkurrere. Vipps har gjort en kjempejobb i Norge. Vi så hva kunden valgte, og nå velger vi også å inngå en distribusjonsavtale med Vipps, sier Mellingsæter.

Mobilepay hadde før nedleggelsen i forrige uke 300.000 nedlastinger, mot Vipps 2,6 millioner.

Skal snart tjene penger

Til tross for suksess i antall kunder, taper fortsatt Vipps penger. Det skal det snart bli slutt på, lover Garborg.

– Heldigvis går vi snart over til konto til konto ved bruk av Vipps, istedenfor den dyre kortløsningen. Da kommer transaksjonsinntektene til å overstige kostnadene. Så jobber vi for å få flere over på faktura på Vipps. Folk er lei av å taste kid- og kontonummer. Neste fase er å få på plass bankaxept ved betaling med mobil i butikk, sier Garborg.

Har erfaring med butikk

Danske Banks Mobilepay har fått relativt stor utbredelse i butikkjeder i Danmark, hvor 55.000 butikker tar imot Mobilepay som betaling.

– Det er mye mer utstrakt bruk av mobilbetaling i Danmark enn Norge. Her har Mobilepay vært etablert siden 2013, to år tidligere enn i Norge, sier Mellingsæter.

Siden butikkbetaling ble lansert i Mobilepay høsten 2015, er løsningen allerede blitt utviklet til å inneholde digitale kvitteringer og bli en del av ulike kundeprogrammer. Vipps-sjefen erkjenner at dette er nyttig innsikt.

– Danske Bank har en åpenbar kompetanse og erfaring fra salg av mobilbetaling i butikk. De vet blant annet hva store og komplekse kunder krever av denne typen løsninger, sier Rune Garborg.(Vilkår)