Det avslører den danske avisen Berlingske og danske TV 2 som fikk tilgang til interne notater fra banken.

I årevis har den danske storbanken i strid med regler krevd gjeld av tusenvis av danske kunder. Banken har dermed samlet inn flere millioner kroner den ikke hadde krav på.

Det skyldtes en rekke feil i bankens data og IT-systemer, melder avisen.

Feilene har ført til at Danske Bank har tatt inn altfor høye beløp og foreldede gjeldsposter, som banken ikke lenger hadde krav på.

I noen av tilfellene krevde banken også gjeld fra feil personer.

Samme feil har ikke blitt oppdaget i Norge, opplyser pressesjef Øystein Andre Schmidt i Danske Bank Norge.

Skal tilbakebetale

I notatet Berlingske viser til, har ansatte fått beskjed om at det har oppstått en feil hos bankens inkassoavdeling.

– På grunn av feil i innkrevingssystemet har vi i en årrekke krevd for mye gjeld hos en del av kundene i vår danske inkassoavdeling. Saken dreier seg primært om at vi har krevd gjeld, hvor en del av gjelden var foreldet ved innkrevingstidspunktet, står det i dokumentet.

I et intervju med avisen forteller underdirektør Rob de Ridder i Danske Bank at banken nå er i gang med å undersøke 100.000 kundeforhold.

Av disse regner de med at mellom opp mot 15.000 personer nå skal få penger i retur.

– Dette er en veldig alvorlig sak. Vi har problemer med datakvaliteten i systemene våre, og vi tar det veldig seriøst. Vi vil alltid gjøre det rette, og det gjør vi også i dette tilfellet. Det er snakk om våre mest sårbare kunder, og selvfølgelig gjør det bare saken enda mer alvorlig at prosessen strekker seg over lang tid, sier Ridder.

Ble varslet

For ett år siden ble Danske Banks ledelse advart mot problemer med innkrevingssystemet av interne varslere, skriver avisen.

Banken leide derfor inn eksterne granskere fra revisjonsfirmaet EY, for å se på omfanget og mulige konsekvenser.

Sjeføkonom Morten Bruun Pedersen i det danske Forbrukerrådet sier til Berlingske at det er snakk om «grove feil» fra bankens side.

– Det er ikke snakk om vanskelige bankprodukter, men en helt grunnleggende del av bankdriften som halter, sier Pedersen.

Pressesjef Øystein Andre Schmidt i Danske Bank Norge opplyser overfor DN at dette utelukkende gjelder for bankens danske kunder.

Banken anslår at de har krevd inn 50 millioner danske kroner for mye. For å dekke eventuelle utgifter i forbindelse med saken, kan banken risikere å måtte bruke så mye som 400 millioner kroner.

Hvitvaskingsskandale

I 2018 viste en granskning at 200 milliarder euro, hvor mesteparten var «mistenkelige» gikk gjennom Danske Banks Estland-filial i perioden 2007–2015. Transaksjonene var i hovedsak fra Russland, Ukraina, Asebjadsjan og Moldova.

Kundene fra disse landene var svært lønnsomme for banken.

Det førte til at banken ble etterforsket av amerikanske tilsynsmyndigheter.

Dette er den største hvitvaskingsskandalen som en nordisk eller europeisk bank har vært involvert i noensinne.

Den norske Danske Bank-sjefen Thomas Borgen gikk av på dagen da skandalen ble kjent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.