I september i fjor leverte en ansatt i Danske Bank en rapport til bankens interne kontrollfunksjon om et av bankens investeringsprodukter. Etter i tillegg å ha fått kundeklager om høye gebyrer på produktet begynte bankens interne kontroll å undersøke saken.

Bankens interne undersøkelser viste at forholdet mellom gebyrer og forventet avkastning ikke samstemte. Faktisk samstemte det så dårlig at Danske Bank nå vil betale 400 millioner kroner i kompensasjon til kundene.

I tillegg får Head of Banking, Jesper Nielsen, sparken.

Gjorde ikke nok

I en melding sier styreleder Karsten Dybvad at Nielsen var blant de ansvarlige i ledelsen som ikke gjorde nok for å sørge for at investeringsproduktet var egnet for bankens kunder.

– Derfor har vi kommet frem til at Jepser ikke kan fortsette i sin stilling, sier Dybvad.

Nielsen var midlertidig toppsjef i banken helt frem til 1. juni i år da nederlandske Chris Vogelzang ble ansatt som ny banksjef. Nielsen hadde da vært midlertidig i rollen siden i fjor høst etter at norske Thomas Borgen måtte gå av etter hvitvaskingsskandalen i selskapet.

87.000 kunder rammet

Investeringsproduktet det er snakk om heter Flexinvest Fri. Ifølge Danske Bank ble dette produktet plutselig litt for dyrt da banken skulle implementere det nye finansdirektivet Mifid II i 2017.

«På det tidspunktet var styringsrenten lav og den forventede avkastningen var tilsvarende lav. I denne perioden førte beslutningene til ledelsen til at gebyrene ble satt på et for høyt nivå i forhold til den forventede avkastningen. Det betydde at gebyrene var for høye for alle kundene, og det gjorde produktet uegnet for enkelte kunder», skriver Danske Bank.

Den gjennomsnittlige årlige avkastningen på Flexinvest Fri har vært mellom 1,6 prosent og 3,7 prosent de siste fem årene, avhengig av investeringshorisont.

Til sammen er 87.000 kunder rammet. Kompensasjonen til den jevne kunde vil være mellom 1000 og 2000 danske kroner, og vil bli utbetalt i løpet av året. Gebyrene i Flexinvest Fri skal nå være endret.

Det danske finanstilsynet er blitt informert og ser på saken.

«I den forbindelse venter vi å motta berettiget og streng kritikk fra finanstilsynet», skriver banken.

– Unnskyld

Chris Vogelzang ble ny konsernsjef i Danske Bank for tre uker siden. I en melding mandag sier han at banken etterstreber å gi kundene riktige råd og produkter som passer kunden selv.

– Som et resultat av villedende beslutninger fra ledelsen har vi mislyktes med det i denne saken. For det vil vi si unnskyld. Selvfølgelig vil vi gi kompensasjon til alle kunder som er rammet, sier Vogelzang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.