I begynnelsen av juli ble det kjent at 18.000 ansatte i Deutsche Bank mister jobben. Nå har storbanken havnet i problemer fordi den ikke stengte ned kontoene til de ansatte som fikk sparken. Foreløpig undersøkelser viser at rundt 50 meglere ved kontorene i London og New York fortsatt hadde tilgang til epost og andre systemer flere uker etter at de sluttet. Det melder Financial Times.
Ifølge avisen har Deutsche Bank nå startet en granskning for å avdekke om konfidensielle kundedata har havnet på avveie. Ifølge bankens regler skal ansatte som slutter umiddelbart stenges ute fra bankens systemer.
En av de ansatte som mistet jobbe i begynnelsen av juli skal ifølge Financial Times ha sendt 450 meldinger gjennom å logge seg på bankens systemer utenfra.
Stengt ute av handelssystem
Deutsche Bank undersøker nå om innsideinformasjon eller annen prissensitiv informasjon har havnet på avveie.
– Tilgangen på handelssystemet ble skrudd av øyeblikkelig for ansatte som risikerer å bli overflødige. Et lite antall ansatte fortsatte å ha tilgang til arbeids-epost gjennom personlige enheter i en begrenset periode, uttalte sjef for compliance-overvåkning Jeremy Kirk i Deutsche Bank ifølge Financial Times.
– Vi har gått gjennom nær sagt alle epostene som er blitt sendt og har så langt ikke funnet noen bevis på at prissensitiv informasjon er blitt utvekslet, eller at det er gjort noe annet galt, sier Kirk.
Tidligere i juli vakte det store reaksjoner internt og eksternt i storbanken da det ble kjent at ledende ansatte hadde invitert skreddere til kontoret for tilpasse dyre dresser samme dag som de massive oppsigelsene ble kjent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.