Onsdag 30. november gikk startskuddet for emisjonen som investeringsappen Stack by me er i ferd med å gjennomføre gjennom Folkeinvest. Ifølge medgründer og markedsdirektør Christine Kvaalen var målet å hente inn seks millioner kroner.

– 27 timer etterpå bikket vi seks millioner. Det bare rant inn. Det var helt sykt, utbryter hun.

Prisen på aksjene som er solgt i emisjonen tilsier at selskapet nå er verdt 50 millioner kroner. Det er over dobbelt så mye som prisingen i emisjonen for et drøyt år siden.

På den annen side er beløpet de henter vesentlig mindre enn de hadde planer om i vår.

Stack by me-sjef Madeleine Bjørnestad Røed har vært med på å gjennomføre en rekke emisjoner gjennom hennes tidligere jobb i Pareto Securities, og hun forteller at hun sjeldent har opplevd så mye pågang.

Likevel er det en annen ting som gleder henne mest.

– Over 60 prosent av investorene er kvinner. Det er mye høyere enn vanlig, sier Røed.

Retter seg mot kvinner

Stack by me er en investeringsapp som skal føles som sosiale medier. Fra og med september i år har det vært mulig for appens 5000 brukere å handle fond.

Foreløpig har de ikke brukt penger på å reklamere for appen.

– Nå skal vi pøse på med markedsføring. Ved siden av å utvikle produktet enda mer, er kundevekst det viktigste nå, sier Kvaalen.

– Målet vårt er å ha 40.000 fondskunder i 2024, sier Røed.

Hovedmålgruppen er de som ennå ikke har begynt å investere i aksjer eller fond, og blant dem er kvinnene i overvekt.

– Derfor retter vi oss spesielt mot kvinner, men appen vår er for alle, sier Kvaalen.

Forlot lovende karrierer

Det er denne ideen som har fått dem til å forlate hver sin lovende karriere: Å få kvinner til å begynne å investere.

Røed ble uteksaminert med dobbel master og toppkarakterer fra NHH, før hun gjorde en lynkarriere i Pareto. Kvaalen har vært produktsjef for det norske markedet til Chanel og Gucci, og har en master i strategisk markedsføring fra London school of business and finance.

Gründerne har brukt mye tid på å bygge opp målgrupper i sosiale medier. Det kom til nytte når de skulle hente penger gjennom folkefinansiering.
Gründerne har brukt mye tid på å bygge opp målgrupper i sosiale medier. Det kom til nytte når de skulle hente penger gjennom folkefinansiering. (Foto: Per Thrana)

De møttes gjennom ektemennene deres som jobbet i McKinsey.

– «McKinsey spouse club» er ikke en myte, sier Røed og ler.

Da hun kom opp med ideen og begynte å gjøre research, skjønte hun raskt at det ble nødvendig å nå ut til de som ikke aktivt oppsøker informasjon om investeringer.

– Christine er en «marketing rock star», så valget falt på henne, sier Røed.

Etter emisjonen vil de sitte med en eierandel av selskapet på 32 prosent hver.

Slår alarm om «hårreisende» emisjonspraksis: – Tiltrekker seg flere kortsiktige spekulanter dnPlus

Som sosiale medier

I løpet av de siste tre årene har norske kvinner strømmet mot Børsen. Ifølge tall fra Aksje Norge har antall kvinnelige aksjonærer på Oslo Børs økt med 56 prosent siden 2018. Det er denne trenden Stack by me forsøker å utnytte, blant annet med rosa design og at brukerne får muligheten til å følge hverandre for å se hvordan venner og kjente investerer.

– Hvorfor skal appen føles som sosiale medier?

– Hvis jeg tar med meg mannen min inn på Chanel-butikken, føler han seg utilpass. Det er den følelsen mange får hos nettbanken sin. Det er mye tall og grafer de ikke forstår. Derfor ville vi lage noe der brukerne føler seg hjemme, sier Kvaalen.

Hos Stack by me slipper brukerne å overføre pengene til en annen konto før de kan handle fond.

– De fondene du vil ha, legger du i handlekurven. Så henter vi pengene fra kontoen din. Det er som en nettbutikk, sier Kvaalen.

– Så, det føles som sosiale medier og det fungerer som en nettbutikk. Er det dette som skal til for at kvinner begynner å investere?

Røed og Kvaalen stopper og opp ser på hverandre.

– Ja, vi tror det, sier de.

Indeksfond er kjedelig

Røed mener det er to hovedgrunner til at mange kvinner ikke investerer: De føler de mangler kunnskap, og de vet ikke hvem de skal spørre om råd.

Stack by me tilbyr kurs og investeringsveiledning både gjennom appen og i sosiale medier. I likhet med de fleste eksperter anbefaler hun uerfarne privatinvestorer at et globalt indeksfond utgjør det meste av porteføljen. Samtidig mener hun bransjefond eller enkeltaksjer er en god måte å lære på, så lenge man investerer penger man tåler å tape.

– La oss være ærlige. Å investere i indeksfond er sykt kjedelig. Vi skal ikke «shame» kvinner for at de kjøper litt enkeltaksjer. Man må begynne et sted, sier hun.

Madeleine Bjørnestad Røed (til høyre) og Christine Thorsen Kvaalen står bak selskapet Stack by.me.
Madeleine Bjørnestad Røed (til høyre) og Christine Thorsen Kvaalen står bak selskapet Stack by.me. (Foto: Per Thrana)

Først Tinder – så Stack

Det sosiale aspektet ved appen gir brukerne en mulighet til å spørre andre om råd og å se hva andre investerer i. Dette har allerede blitt en populær funksjon.

– Om to år, når du treffer noen på Tinder, så sjekker du Instagram-kontoen deres, du sjekker kanskje Linkedin, og så sjekker du Stacken. Hvis det er en person som bare har globalt indeksfond, da vet du hva du går til, sier Røed.

– Du blir ikke tatt med på strikkhopping da, skyter Kvaalen inn.

Smilene sitter løst, men det er tøft å være gründer i nedgangstider. Ingen av dem har tatt ut lønn de siste månedene.

Den pågående emisjonen er åpen frem til 14. desember, men selv om de skulle nå den øvre grensen på ti millioner, planlegger de en ny emisjon til neste år. Da er målet å få med seg større investorer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.