Hele DNB-ledelsen har vært på reise til Silicon Valley utenfor San Francisco og i Kina for å lære om digital innovasjon. DNBs konsernsjef Rune Bjerke leder selv styringsgruppen for mobilappen Vipps, som har fått nær to millioner unike brukere på halvannet år.

– Hele banken må jobbe annerledes og tenke digitalt i alt vi gjør, om vi skal unngå å bli frakjørt, sier Bjerke.

Norges største bank vil også ha mer innspill fra andre it-miljøer. Nå inviterer banken til en ny gründerkonkurranse, kalt «DNB NXT Accelerator», i samarbeid med organisasjonen Startuplab. Noen heldige gründere innen finansiell teknologi vil få hjelp til utvikling. Det gis startfinansiering på inntil 1,3 millioner kroner for hver av dem.

Deler egen kunnskap

DNB håper programmet kan ende opp med nye produkter eller tjenester til bankens egne kunder.

– Dette er eksempel på en ny måte å jobbe på. Vi gir miljøer utenfra tilgang på bankens ekspertise og infrastruktur. Er det vellykket, så kan vi forhåpentlig være med å lansere noen av ideene som første kunde, sier Bjerke.

Startuplab hadde ideen til det nye programmet i DNB-regi etter at et lignende initiativ ble startet opp med Telenor innen telekom tidligere i år. Gjennom en søknadsprosess før jul vil åtte selskaper bli valgt ut. De får en egen mentor hos Startuplab og programmet varer i tre måneder fra mars neste år.

– Jeg tror vi vil få se helt ny innovasjonskraft innen bank og finans. Forhåpentlig vil noen av ideene ha internasjonalt potensial, sier partner Per Einar Dybvik i Startuplab.

Nye spilleregler

Et nytt betalingstjenestedirektiv, kalt «Psd 2.0», innføres i 2018 og tvinger bankene til å tenke nytt. De nye reglene sier blant annet at bankene skal gi eksterne leverandører av betalingstjenester tilgang til kundedata. Det åpner for eksempel for at pengeoverføringer kan gå gjennom Facebook Messenger eller Google.

– Finansbransjen står foran store endringer, men det gir også rom for nye løsninger innen betaling, kundeservice og sikkerhet, sier Dybvik.

Bjerke mener banken må være tidlig ute.

– Det er bedre å gi eksterne utviklere tilgang nå og se hva man kan få til i samarbeid. Med over to millioner kunder kan vi tilby en unik tilgang på informasjon og erfaring, sier Bjerke.

Onsdag er han i London for å møte investorer under bankens årlige kapitalmarkedsdag. Et viktig tema er hvor mye digital utvikling koster for DNB.

– Hvor mye penger bruker dere på dette programmet?

– I første omgang har det svært lite kostnader. Det vil hovedsakelig være indirekte kostnader fordi våre ansatte skal hjelpe til og det gis tilgang til systemene våre, sier Bjerke.

DN omtalte for et par uker siden at Swedbank i Stockholm har oppfordret interne miljøer i banken til å foreslå ideer i et lignende akseleratorprogram.

– Vil du også at interne miljøer i DNB melder seg på?

– Ja. I første omgang leter vi utenfor DNB, men det vil komme flere runder, sier Bjerke.

Banken som medeier

Deltagerne som utvikler nye produkter eller tjenester, vil bli tilbudt et såkalt konvertibelt lån av Startuplab på inntil 800.000 kroner. Hvis selskapet er levedyktig, vil fond hos Startuplab få mulighet til å konvertere gjelden til aksjer. I tillegg kan Innovasjon Norge gi finansiering på inntil 500.000 kroner. Til sammen inntil 1,3 millioner kroner for hver idé.

– Jeg tror det er viktig at vi er med å styrke og utvikle sånne miljøer. Vi jakter på digitale rockestjerner og det er mange av dem, sier Bjerke.

Hva er drømmen å få til?

– Det er et produkt som er såpass omgripende at det gir assosiasjoner i retning av Vipps, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.