Betalingsappene Mcash, Mobilepay og Vipps kriger om å få innpass på steder der nordmenn handler.

– Det skjer noe nytt hver eneste dag. Vi konkurrerer neck-to-neck om de store retailerne, sa informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB, som står bak Vipps, på DNs fintech-konferanse.

Reitans Rema 1000-butikker og 7-Eleven og Narvesen-kiosker aksepterer Mobilepay, og på Bunnpris kan man betale med Mcash.

Også i nettbutikkene er de mobile betalingsløsningene på vei inn:

Elkjøp lar i dag kundene betale med Vipps i nettbutikken, i Experts nettbutikk aksepteres Mobilepay og i G-sport på nett kan man bruke Mcash.

For selv om nordmenn har omfavnet mobilbetalingsløsningenes muligheter for å overføre penger, vennebetaling, er det i handelen bankene kan tjene penger på betalings-appene.

Vipps, Mobilepay og Mcash var blant flere som møttes til debatt om hvordan betalings-appene skal kapre handelen på DNs fintech-konferanse i forrige uke.

Tjener ikke penger i dag

– Vipps klarte med vennebetaling å få til en løsning et problem ingen visste de hadde, og volumet har tatt av. Men det tradisjonelle betalingsvolumet skjer i handelen. Så å komme inn på dette området, er viktig for å gjøre forretning på løsningen, sa produktdirektør Baard Slaattelid i Mcash.

Finansnæringen forsøker nå å få på plass en felles infrastruktur slik at mobilbetaling i butikk kan skje uavhengig av hvilken betalings-app kunden foretrekker.

DNB anslår at to millioner nordmenn har tatt i bruk Vipps før advent.

– Vi må kjempe for hver transaksjon. Cirka ti prosent av transaksjonene i Vipps er betalte, det vil si at vi tjener penger på transaksjonen. Det vil si at resten taper vi penger på, fordi de går gjennom internasjonale betalingskort. Vi vil gjerne ha en felles infrastruktur på plass, men vi må også stå rustet for den konkurransen som vil komme fra internasjonale løsninger, sa Even Westerveld i Vipps.

Slutt på å betale i kassen?

Både bankene og handelen tror mobile betalingsløsninger vil kunne gjøre at måten vi handler på i butikken vil endre seg drastisk i årene som kommer.

– Om noen år vil du ikke ha en kasse i en klesbutikk. Du vil prøve klærne og kjøpe dem der og da med mobilen din uten å gå bort til et kasseapparat. Verden går fort videre, sa Even Westerveld i DNB.

Hans Petter Hoel er leder Norgesgruppens og Coops initiativ Retail Payment, som vil utvikle en løsning som håndterer alle de digitale betalingsløsningene.

– Vi ønsker at betaling skal blir en ikke-hendelse. Du skal kunne gå i en butikk, plukke de varene du vil ha og så har du også betalt, sa han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.