Da Marius Gylseth i sommer skulle overføre en aksjesparekonto fra DNB til Nordnet, gikk noe veldig galt.

– På kontoen hadde jeg andeler til en verdi av rundt 58.000 kroner i fondet DNB Teknologi. Etter en stund så jeg at jeg plutselig hadde verdier for over 58 millioner kroner på kontoen. Jeg kontaktet Nordnet mandag 20. august for å melde fra og fikk beskjed om at de skulle se på dette. Ingenting skjedde, og jeg tok igjen kontakt og fikk beskjed om at dette var endret og alt nå skulle være i orden, men det var det ikke, sier Gylseth som selv jobber med finansteknologi i selskapet FDC as.

– I til sammen halvannen måned hadde jeg fondsandeler for over 58 millioner på denne kontoen, og det forundrer meg hvordan slikt kan skje uten at noen oppdager det umiddelbart. Finnes det ingen rutiner som plukker opp slike feil? Har aktørene så dårlig kontroll? Hadde en like grov feil skjedd hos oss, måtte vi lagt oss flate. Jeg kan ikke akkurat si at jeg er imponert over kundebehandlingen, sier Gylseth.

Marius Gylseth tok en screenshot av saldoen før Nordnet og DNB fikk ordnet opp.
Marius Gylseth tok en screenshot av saldoen før Nordnet og DNB fikk ordnet opp. (Foto: Elin Høyland)

Har vært utfordrende

Etter litt om og men fikk Marius Gylseth en redegjørelse fra Christian Linnerud, leder for kundeservice hos Nordnet. Linnerud skriver at feilen ligger hos DNB. «I flyttefilen vi mottok sto det oppført at det skulle overføres 37351,17 andeler i fondet DNB Teknologi. Antallet andeler skulle egentlig vært 37,3517.»

Han skriver videre at det er «avgivende selskap, som i dette tilfelle var DNB, som har ansvaret for å oppgi korrekte verdier slik at vi får registrert dette korrekt. Overføringene håndteres manuelt og i dette tilfelle er det nærliggende å tenke at komma ved en feil er blitt plassert for lang til høyre. Hvorfor og hvordan dette har skjedd kan ikke Nordnet svare på, men jeg vil tro at det er en manuell håndteringsfeil».

Anders Skar, norgessjef i Nordnet, skriver i en epost at han ikke kan kommentere konkrete kunder i mediene av hensyn til både egen policy og taushetsplikt.

– Men på generelt grunnlag så kan jeg si at overgangsordningen i forbindelse med aksjesparekonto har vært utfordrende både for Nordnet og øvrige kolleger i bransjen. Vi ønsker selvfølgelig effektive og korrekte flytteprosesser, og når noe går feil, så har vi et ønske om å få rettet dette så raskt som mulig.

- I det store og hele føler jeg vi har gjort en god jobb for kundene når det kommer til flytting av aksjesparekonto, men kan også bekrefte at det har vært tilfeller hvor ting ikke har gått som planlagt. I tilfeller hvor feil har oppstått, har det vært avgjørende å få en god dialog med motpart og heller sikre at ting blir riktig enn at det går raskt, skriver han.

Erkjenner kommafeil

DNB bekrefter at feilen ligger hos dem.

– Her har det dessverre skjedd en menneskelig feil hos oss. Å flytte en aksjesparekonto inn til DNB er helautomatisert, men flytting ut er per i dag en manuell prosess. I denne saken har kommaet havnet på feil plass og det må vi bare beklage. Vi jobber med å digitalisere disse prosessene og dette er på plass i løpet av kort tid. Da vi ble gjort oppmerksom på feilen, ble den rettet med en gang, skriver kommunikasjonsrådgiver Cecilie Skjennald i DNB i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fikk nok av å se «glattceller bli solgt over takst» – dro på visning i flytende bolig
– Kan fungere som dame- eller herremagnet, sier Ivar Fredrik Mølmen (28).
01:47
Publisert: