– Når vi nå tar over roret etter den engelske eieren, tar vi over et gjeldfritt selskap, tross de store tapene, med god balanse og midler til å investere videre. Det er en unik situasjon, sier Eirik Bergh, deleier i Domino's Pizza Norge.

Torsdag morgen er det klart at det er gründerne som opprinnelig brakte Domino's Pizza til Norge i 2014 som er de nye eierne av pizzakjedens norske virksomhet.

Tilbakekjøpet er et faktum etter at Bergh sammen med Birgir Bieltvedt siden i fjor høst har jobbet med å få på plass en avtale om å overta den norske virksomheten av en av verdens største pizzakjeder.

Torsdag ble det klart Eirik Bergh (avbildet) og Birgir Bieltvedt kjøper tilbake aksjemajoriteten i Domino's Norge, seks år etter at de startet kjeden i Norge.
Torsdag ble det klart Eirik Bergh (avbildet) og Birgir Bieltvedt kjøper tilbake aksjemajoriteten i Domino's Norge, seks år etter at de startet kjeden i Norge. (Foto: Aleksander Nordahl)

Gründerne solgte Domino's til de internasjonale eierne i 2016.

Bergh forklarer at Domino's internasjonale eiere var for aggressive og kjørte opp kostnadene etter oppkjøpet i 2016.

Det var i oktober 2019 at tidligere eier Domino's Pizza Group, som har hovedsete i Storbritannia, kunngjorde at de ville trekke seg ut av det norske markedet etter skuffende resultater.

I tredje kvartal 2019 meldte den daværende engelske hovedeieren om en negativ «like-for-like»-vekst på 16,5 prosent, mens fallet i fjerde kvartal var på 18,4 prosent.

Siden oppstarten i 2014 har DP Norway as et samlet negativt driftsresultat på nesten 200 millioner kroner, men Bergh sier de har et håp om å tjene penger fra sommeren av.

– Vi overtar fullstendig i løpet av våren og skal dykke dypere ned i materien før vi er høye og mørke og slenger ut et tall. Det viktigste er å få lønnsomhet – det forutsetter at folk kjøper mye pizza.

Kjøper tilbake aksjene

Det norske selskapet DP Norway, som har rettighetene til Domino’s Pizza-konseptet i Norge skal drive videre, men nå med norske eiere, etter at 71 prosent av aksjene som tidligere tilhørte engelske Domino's Pizza Group, er blitt kjøpt tilbake av Bergh og Co.

DP Norway vil etter avtalen være eid 69 prosent av Pizza Holding, hvor Bergh er majoritetseier, mens den resterende aksjeposten vil tilhøre Bieltvedt.

De nye eierne ønsker ikke gå oppgi hva de har kjøpt aksjemajoriteten for, men Bergh opplyser til DN at de forskjellige investorene i Pizza Holding har gått inn med ulike summer basert på hvor stor eierandel de har i holdingselskapet.

Blant andre har aksjemilliardær Edvin Austbø en andel på litt over seks prosent i Pizza Holding.

«Veksten har gått utover lønnsomheten»

Da den tidligere, britiske eieren i begynnelsen av februar la frem tall for fjerde kvartal ble det forsikret om at videre drift av virksomheten i Norge var «en prioritet å få på plass». Bergh medgir at den sterke veksten har gått utover lønnsomheten, og beskriver konverteringen av Dolly Dimple's som en dyr prosess.

I 2014 hadde Domino's Norge driftsinntekter på 5,2 millioner kroner, og bare tre år senere hadde inntektene passert 102 millioner. I 2019 hadde selskapet driftsinntekter på 365 millioner, ifølge Bergh. Det tilsvarer en vekst på 257 prosent fra 2017 til 2019.

– Vi har mye å hente på kostnadssiden ved å drive mer effektivt. Det er klart det er dyrt å vokse så fort, og jeg tror at veksten i Norge definitivt har gått utover lønnsomheten, sier Bergh og legger til:

– Jeg tror Norge har potensial for hundre Domino's-restauranter. Så får vi se hvor raskt vi kommer dit. Men vi kommer ikke til å fortsette den veksttakten vi har hatt frem til nå, sier han.

På spørsmål om hva som blir ambisjonene fremover, og hva som skal til for å oppnå lønnsomhet, svarer Domino's-sjefen at hovedkriteriet for suksess i fremtiden er at Domino's skal bli en franchise-butikk.

Han understreker at det også vil bli lettere å styre den daglige driften når eieren befinner seg i landet.

– Det viste seg etter hvert at det var store forskjeller på å drive business i Storbritannia og i Norge. Nå blir det kortere beslutningsprosesser, og vi er tettere på virksomheten. Vår aller største jobb blir å finne flinke franchisetagere som kan vinne sitt eget nærområde. Man vinner ikke pizzakampen ved å sitte i Oslo.

Vil rappe kunder

Per dags dato har Domino's 56 utsalgssteder i Norge, hvorav ni er Dolly Dimple's og 47 er Domino's. Ifølge Bergh er samtlige av de 47 Domino's-restaurantene gjeldfrie, og han mener det ligger et godt grunnlag for suksessfull drift i tiden som kommer.

– Det er investert mer enn 500 millioner kroner på å bygge opp Domino's i Norge slik det er i dag, og det er lagt ned mye arbeid. Jeg føler vi har et godt utgangspunkt, og vi er innstilt på å bevise at vi kan fortsette å gjøre det bra.

– Hvordan ser du på konkurransen i markedet?

– Det er klart det er tøff konkurranse, så vi må levere et bra produkt til en konkurransedyktig pris. Vi har lyst til å rappe kunder både fra Orkla og de andre pizzakjedene, sier Bergh. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.