2018 ble et tungt år for den kjente milliardæren, investoren og tidligere rallycrossføreren Egil Stenshagen (72). Da tapte han over en halv milliard kroner.
Nå viser tallene for 2019 at fjoråret gikk langt bedre for investeringsselskapet Stenshagen Invest. Inntektene økte med om lag 360 millioner og landet på 1,2 milliarder totalt. Det bidro til et resultat etter skatt på 320 millioner kroner.
Stenshagen er selv veldig fornøyd med fjoråret.
– Det var ingen raketter hos oss, men summen av våre investeringer i blant annet Bouvet, Kid og Bakkafrost bidro positivt, sier han.
Ved nyttår hadde investeringsselskapet en bokført egenkapital på nesten 2,4 milliarder kroner og ingen gjeld. Det innebærer en økning på nesten 290 millioner fra 2018.
De noterte aksjene utgjorde omtrent 60 prosent av porteføljen, der de følgende selskapene var de største investeringene per 31.12.19:
- Bank Norwegian
- Bouvet
- AF-gruppen
- Protector
- Bakkafrost
- KID
Ned med børsen i år
Så langt i år er de børsnoterte investeringene til Stenshagen ned i overkant av 10 prosent, på linje med Oslo Børs. Sammen med sportskjeden XXL, er det kriserammede flyselskapet Norwegian det eneste selskapet på børsen de har valgt å selge seg helt ut av.
– Vi solgte oss ut i vinter da vi fryktet at veldige mye av gjelden ville bli omgjort til aksjekapital, som var synd, sier Stenshagen.
Han understreker at de har et langsiktige perspektiv på sine investeringer.
– Vi er mer opptatt av at selskapene drives godt. Aksjekursene kan vi ikke forholde oss til hele tiden.
– Dekk bedre enn aldri før
I tillegg til børs, har Stenshagen plasseringer i unoterte selskaper, deriblant dekkvirksomheten Starco Holding, som består av importselskapet Starco Norge og 25 butikker i DekkTeam-kjeden.
Starco Holding omsatte for 730 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 36 millioner kroner i fjor, opp fra 20 millioner i 2019. Starco Holding eies 51 prosent av Stenshagen-familien og 49 prosent av Oord Holding.
– Dekkvirksomheten var bedre enn noen gang, sier Stenshagen, og viser til at 2020 hittil har gitt en omsetningsøkning på 15 prosent.
Han forteller at den norske bilparken består av mange tunge biler, deriblant Teslaer, som sliter ut dekkene sine relativt fort. Det gir god aktivitet i dekkmarkedet.
– Det var litt stillstand i den verste koronaperioden, men nå ser dekkvirksomheten ut til å nå en «all-time high» i 2020, sier Stenshagen, som er på jakt etter flere forhandlere å kjøpe opp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.