Fjellsport, selskapet som står bak nettbutikkene Fjellsport.no og Supersport.no, leverte i 2018 et resultat før skatt på 4,7 millioner kroner, og snudde dermed i pluss etter et underskudd på 3,6 millioner året før.

– Det er vel noe så enkelt som at folk handler mer på nett og flere liker å være ute, sier daglig leder og aksjonær i Fjellsport Eric Sandtrø.

Sandtrø er mest kjent som en av gründerne bak Norges største nettbutikk Komplett.no.

Fjellsports omsetning økte med 20 prosent fra 282 millioner kroner i 2017 til 340 millioner kroner i fjor. Dette ga et driftsresultat på 6,4 millioner kroner, mot minus 1,8 millioner kroner i samme periode året før.

Venter ytterligere oppgang

– Fjellsport hadde en veldig hyggelig utvikling i fjor. Det kan hende at vi er blitt bedre på enkelte ting, og at vi har gått fra en ren investeringsfase med fokus på rask vekst til en mer daglig drift, sier Sandtrø.

Han trekker frem fjorårets vinter som en faktor for den økte omsetningen.

– Vi tjener godt på vinterklær, og vinteren i 2018 var spesielt god. Dette ga også en god start på 2019, som hittil har gått veldig bra for selskapet.

Fra nyttår gikk Fjellsport inn i et samarbeid med den svenske sportskjeden Outnorth under et felles morselskap med Egmont som hovedeier.

– Samarbeidet vil gi oss mulighet til å vokse ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia, sier Sandtrø, som er klar på at veksten i netthandel er langt fra over.

– Mer av handelen skal over på nett, det er helt klart. Spørsmålet er hvor mye.

«Vill krig»

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå økte omsetningen for netthandel med 6,5 prosent i starten av året fra 2018 til 2019, der detaljhandelen økte med 1,4 prosent i samme periode.

I en årrekke har sportsbransjen vært et bilde på ekstrem konkurranse i klesbransjen, hvor prisene presses av nyetableringer som Sport Outlet og netthandel.

Sportskjeden Stormberg er blant selskapene som har fått føle på den økte konkurransen fra netthandelen.

Etter et hyggelig resultat i 2017 sa det i 2018 stopp for turtøyprodusenten Stormberg, der selskapet i fjor leverte det laveste resultatet på ti år, blant annet på grunn av en digital omstilling og diverse investeringer.

– Det er en vill krig der ute, sa Trond Evald Hansen, leder i Norsk Sportsbransjeforening til DN tidligere i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.