Øynene blendes av knusktørr fortausgrus som bader i vårsol på Majorstuen i Oslo. Inne i de mokkabrune lokalene til Espresso House i Valkyriegata er det stappfullt og kaffemaskinene peser som dampmaskiner.

– Dette er perfekt kaffevær. Sol, men kaldt, sier avdelingsleder Rebecka Johansson imellom brygging av to kopper cappuccino.

DN tenkte det var på tide å skrive om overetableringen i kaffebransjen, men en tidlig tirsdag ettermiddag er det sild i tønne hos kaffekjempen Espresso House, som nå er kjeden med flest kaffebarer i Norge.

Heller ikke i kjedens resultater for 2018 er det noe som tyder på gryende krise.

– Vi økte omsetningen med 30 prosent og resultatet med 45 prosent. Det er vi godt fornøyde med, og det er morsomt å se at veksten har fortsatt i år, sier Torodd Gøystdal, administrerende direktør Espresso House Norge, mens han henter seg en kopp svart kaffe.

Svart?

– Ja, jeg har alltid vært veldig glad i svart kaffe. Det er så mange ulike kaffesorter og kvaliteter og det er først når du drikker den svart at du virkelig kan smake forskjellen. Det beste jeg vet er fruktig kaffe fra Etiopia, sier Gøystdal.

– Beste år noensinne

Espresso House Norge økte i 2018 inntektene med rundt 80 millioner kroner til 318 millioner.

– Vi har gått fra 39 avdelinger i fjor sommer til 50 i dag. For 2019 har vi undertegnet ti nye leiekontrakter, sier Gøystdal.

– Men er ikke markedet snart mettet?

– Vi hadde vårt beste år noensinne i fjor, og vi ser ingen tegn til overetablering. Men da er det viktig å påpeke at vi også har åpnet mange utsalgssteder utenfor Oslo. Blant annet har avdelingen i Ålesund vært en av våre beste etableringer noensinne, sier Gøystdal.

Til tross for et bredt og fancy kaffeutvalg er Espresso House-sjef Torodd Gøystdal mest glad i svart kaffe, helst en fruktig type fra Etiopia.
Til tross for et bredt og fancy kaffeutvalg er Espresso House-sjef Torodd Gøystdal mest glad i svart kaffe, helst en fruktig type fra Etiopia. (Foto: Gunnar Lier)

Han mener det fortsatt er en god vekst i totalmarkedet.

– Har det kommet noen nye konkurrenter?

– Det har vel heller blitt færre vil jeg si. Waynes ble jo lagt ned og Nord har hatt en del problemer. Det er vel nå i hovedsak oss og Kaffebrenneriet som fortsatt har god vekst, sier Gøystdal, som påpeker at han foreløpig ikke har sett konkurrentenes tall.

Havremelk i skuddet

Espresso-sjefen forteller at kjeden i 2018 stengte tre avdelinger på grunn av at leiekontrakter utløp uten at selskapet ønsket å fornye. Blant annet har Espresso House på St. Hanshaugen blitt til en av dagligvareutfordreren Icelands tre første butikker i hovedstaden.

Ifølge Torodd Gøystdal er fortsatt kaffemarkedet i stor endring, og blant tilpasningene kjeden har gjort i det siste er å utvide matsortimentet og legge til flere sunne produkter.

– Vi selger enormt mye havremelk, slår Gøystdal fast, men vil ikke avsløre de nøyaktige tallene.

Espresso House deler inn utsalgsstedene sine i ulike soner fra barkrakker og kontorstoler for stressede kaffedrankere til godstoler og sofaer for tålmodige tesippere.

– Vi er ekstremt opptatt av at uansett om du vil sitte lenge eller kort, så skal du finne et passende sted å slå deg ned, sier Gøystdal.

Mammasone og betalingsapp

Sofasonen er blant annet viktig for å tiltrekke seg mammagrupper som trenger plass og ro til å varme melk og barnemat.

Men er dere ikke bekymret for at det blir for komfortabelt?

– Nei, vi tror at de som liker å sitte lenge de kommer også igjen ofte, også når de har dårlig tid. Vi er mer opptatt av at alle får en god opplevelse tilpasset sitt behov. Vi synes det er hyggelig at gjestene blir lenge, sier Gøystdal.

Vi tror at de som liker å sitte lenge de kommer også igjen ofte, også når de har dårlig tid. Vi er mer opptatt av at alle får en god opplevelse tilpasset sitt behov
Torodd Gøystdal

Espresso House har lansert sin egen app for kundekontakt og betaling. Nå er kjeden også i ferd med å teste ut bestillinger gjennom app.

– Rundt 20 prosent av gjestene våre bruker i dag appen vår til å betale, sier Gøystdal. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.