It-selskapet Evry melder om en omsetning på 12,2 milliarder kroner for 2016, som innebærer et fall på 0,9 prosent. Men selskapet kan vise til solid fremgang i lønnsomheten. Driftsresultatet (ebitda) økte 62 prosent il 1,3 milliarder kroner fra året før. Det er det beste driftsresultatet i selskapets 50-årige historie, melder selskapet.
Selskapet forklarer fremgangen med forbedringstiltak som ble iverksatt i 2015.
Selskapet melder også om en rekordhøy ordrereserve på 20,8 milliarder kroner ved utgangen av året.
– Utfordringen for EVRY i årene fremover blir å sikre en lønnsom vekst. Endringsviljen og prestasjonene i 2016 gir oss grunn til å tro at denne ambisjonen er realistisk, sier konsernsjef Björn Ivroth i en pressemelding.
Mindre klare bestillinger
Ivroth mener kundenes bestillinger har endret karakter de siste årene.
– Tidligere kom kundene med klare bestillinger, tydelige behov og spesifiserte krav. I dag er usikkerheten større til hvor den teknologiske utviklingen går, og kunder søker i større grad råd om hvordan digitale løsninger kan skape bedre tjenester og økt konkurransekraft, sier han.
Selskapet har satset hardt på å bli store på drift, en bransje som nå preges sterkt at internasjonale giganter. Nå presenterer de seg som en rådgiver og leverandør av skytjenester, samt at de investerer i såkalte kognitive tjenester, altså kunstig intelligens. I dette arbeidet har de alliert seg med IBM. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.