Onsdag kveld etter børsstengning la sosiale medier-giganten Facebook frem resultater for andre kvartal.

  • Inntektene var på 29,1 milliarder dollar i kvartalet, sammenlignet med 18,7 milliarder dollar i samme periode i fjor. Det tilsvarer en økning på 56 prosent. På forhånd var det ventet en omsetning på 27,86 milliarder dollar, ifølge estimater fra Bloomberg.
  • Justert inntjening per aksje (EPS) var på 3,61 dollar i andre kvartal, en økning fra 1,80 dollar i samme periode i fjor.

I pressemeldingen skriver Facebook at det venter at årsveksten i de totale inntektene vil avta «signifikant» i kvartalene fremover. Dette som følge av at selskapet også i fjorårets kvartaler hadde sterk vekst.

Like etter kvartalsrapporten ble offentliggjort faller aksjen fire prosent i etterhandelen på Wall Street.

Facebook-aksjen har steget nærmere 40 prosent hittil i år, og over 60 prosent det siste året.

Passerte tusen mrd. dollar i markedsverdi

Konkurransemyndighetene i USA har vært kritiske til den dominerende posisjonen blant annet Facebook har hatt i markedet. I mai forkastet imidlertid en føderal domstol i USA antitrust-saken mot selskapet. Det førte til at selskapets markedsverdi for første gang passerte 1000 milliarder dollar.

Ifølge Yahoo Finance har Facebook over 10 millioner aktive annonsører, og annonseplattformen har vokst kraftig under koronapandemien. Antall Facebook-brukere har også økt. Facebook hadde 1,91 milliarder daglige brukere i juni, står det i kvartalsrapporten. Det er en økning på syv prosent fra samme periode i fjor.

I april oppdaterte Apple personvernsinnstillingene i programvaren Ios. Oppdateringen gjør det mulig for Ios-brukere å takke nei til å bli sporet av apper, og i den forbindelse uttrykte Facebook bekymring for at oppdateringen begrenser selskapets muligheter til å målrette reklame mot Iphone-brukere.

Meglerhuset Wedbush Securities har vist til at annonsører ser en innvirkning på avkastningen etter Apples endringer, og annonsørene omdisponerer budsjettet og diversifiserer til andre plattformer. Likevel er fremdeles Facebook og Google foretrukne plattformer for annonsering, skriver CNBC.

I kvartalsrapporten onsdag kveld skriver Facebook at det forventer at de regulatoriske endringene vil ha større innvirkning på tredje kvartal sammenlignet med andre kvartal.

Gode tall fra Snap og Twitter

I forrige uke la også sosiale medier-plattformene Snap og Twitter frem tall. Snap rapporterte inntekter på 982 millioner dollar og knuste analytikernes forventinger. I tillegg meldte selskapet om økning i antall daglige brukere, fra 280 millioner i første kvartal til 293 millioner i andre kvartal.

Også Twitter leverte over forventingene. I forrige kvartal omsatte selskapet for 1,19 milliarder dollar. På forhånd var det ventet en omsetning på 1,07 milliarder dollar, ifølge analytikerestimater CNBC har innhentet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.