DNBs konsernsjef Rune Bjerke (56) ser tilbake på en avgjørende samtale i fjor høst med Finn Haugan, konsernsjef i Sparebank 1 SMN.

– Jeg sa til ham: Vil du være dansk eller norsk? sier Bjerke.

Bjerke var på frierfot. Nordea hadde nettopp gått sammen med Danske Banks mobilbetalings-app Mobile Pay. Selv om DNB-appen Vipps hadde klart flest brukere, sto landets største bank helt alene. Alene sto også Sparebank 1-alliansen med sin betalingsapp Mcash, som slet med å bli i nærheten av så stor som Vipps.

Haugan har ledet arbeidet med å finne ut om Sparebank 1-appen Mcash skulle stå alene eller bli del av noe større.

– Svaret var ganske enkelt, sier Haugan om samtalene med Bjerke.

Svaret ble «norsk».

– Etter at vi ble med, gikk det fort, sier Haugan.

Mandag ble det kjent at DNB, Sparebank 1-alliansen, Eika-alliansen og 16 selvstendige sparebanker går sammen om å eie og utvikle Vipps som felles mobilapp. Til sammen 106 banker vil bli med i samarbeidet, om det får godkjennelse. Vipps-appen vil bli klart dominerende i konkurransen mot Mobile Pay i Norge og har planer for å utvide til nabolandene.

Forhandlet i Parkveien

Konsernsjef Finn Haugan i Sparebank 1 SMN og DNBs konsernsjef Rune Bjerke fant sammen i november i fjor. Mandag laget de en avtale om å dele på Vipps-appen.
Konsernsjef Finn Haugan i Sparebank 1 SMN og DNBs konsernsjef Rune Bjerke fant sammen i november i fjor. Mandag laget de en avtale om å dele på Vipps-appen. (Foto: Fredrik Bjerknes)

De nye eierne i Vipps signerte en intensjonsavtale på DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo klokken syv mandag morgen. Det var første gang banksjefene turte å vise seg på samme sted.

Partene har siden november i fjor møttes flere ganger til forhandlinger hos amerikanske Boston Consulting Group i Parkveien i Oslo, like bak Slottet.

Prosjektet med å samle bankene gjennom Vipps fikk kodenavn «Texas».

– Det måtte konsulenter til for å finne et slikt navn, sier Bjerke, og ler.

– Vi brukte dem for å ta hånd om det formelle. Resten har bankene utformet selv, sier Bjerke.

Finn Haugan sier forhandlingene ble ledet av Mcash-sjef Elisabeth Haug, Vipps-sjef Rune Garborg og representanter fra de fire bankaktørene. Hovedkonkurrenten Mobile Pay var ikke med på spillet og forhandlingene.

– På ingen måte. Dette har vært underlagt stor grad av fortrolighet, sier Haugan, og innrømmer at det likevel har vært dialog også med Mobilepay.

– Det har vært friere fra begge sider, men de har ikke vært klar over at vi har snakket sammen, sier han.

Den siste uken kjente rundt 100 mennesker i DNB og sparebankene til planene, men ingen fikk lov til å si noe. DNB beholder kontrollen i Vipps med en eierandel på 52 prosent.

– Det har vært komplekse og utfordrende forhandlinger. Likevel har det ikke vært én lekkasje, sier Bjerke.

For liten alene

Finn Haugan sier det viktigste for Sparebank 1-alliansen har vært å få et samarbeid som samler flest mulig norske banker. Derfor var det aldri aktuelt å innlede samarbeid med Mobile Pay.

– Nei, for oss var det ikke det. Vi ønsket å se om det gikk an å få til en norsk løsning, sier han.

– Hvor viktig var det at det ble en norsk løsning, og ikke dansk?

– De norske bankene har en lang tradisjon for å samarbeide om en felles infrastruktur, samtidig som vi konkurrerer om kundene. Vi har ikke en slik erfaring med utenlandske aktører, sier Haugan.

Vipps hadde en vellykket lansering for snart to år siden og DNB-appen har skaffet over 2,2 millioner brukere. Sparebank 1 svarte med å kjøpe opp Mcash og hadde ambisjoner om å konkurrere med Vipps. I dag har Mcash cirka 530.000 brukere.

– Det er ikke brukervennlig at man må bruke Vipps ett sted og Mcash et annet sted. Det kan ikke være slik, sier Haugan.

Han har fått mange spørsmål om hvorfor ikke de to appene slås sammen.

Også Eika-alliansen med over 70 lokalbanker i Norge har utviklet et tilbud for mobilbetaling, «Snapcash», gjennom nettbanken. Konsernsjef Hege Toft-Karlsen i Eika Gruppen sier det tidlig kom en erkjennelse av at lokalbankene er for små alene.

– Like etter Vipps kom på markedet, hadde vi uformelle samtaler med DNB, sier Toft-Karlsen.

Et nytt internasjonalt regelverk, kalt Psd2, har hatt mye å si. Det åpner for helt nye aktører innen betalingsformidling allerede fra neste år.

– Vi så tidlig at lokalbankene trenger en partner på mobilbetaling. For oss var det viktig å få til noe sammen med markedsleder, og derfor ble det Vipps, sier hun.

Norden neste

Siden september i fjor har Rune Garborg vært DNBs nye konserndirektør med ansvar for Vipps, og blir ny administrerende direktør for Vipps når det blir et eget selskap.

– Min organisasjon hadde knapt satt seg, før vi startet samtaler med sparebankene, sier han.

Lansering av nye tjenester som mobilbetaling av faktura og i butikk er lansert de siste månedene og vil bli videreutviklet i år. Garborg er utålmodig etter å finne helt nye markeder.

– Vi møter mange detaljister som ønsker å tilby Vipps som betalingsløsning til kunder over hele Norden, særlig for betaling over internett, sier Garborg.

Han får støtte av konsernsjefen.

– Først må vi få på plass en god plattform i Norge gjennom alle bankene som er med. Samtidig tror vi såpass på norsk teknologi at det ville være rart om ikke plattformen blir gjort tilgjengelig i flere land etter hvert, sier Bjerke.

Kan utfordre

Han viser til at nye reguleringer, blant annet nye EU-regler for betalingsløsninger (PSD2) som trer i kraft neste år, åpner for økt konkurranse på det som tradisjonelt har vært bankenes emneområder.

For bankene betyr det at internasjonale digitale giganter som Facebook, Apple og Google kan bli tøffe konkurrenter. Men Rune Bjerke understreker at dette også gjør det mulig for DNB og Vipps å konkurrere internasjonalt.

– Vi kan gjøre det samme andre steder som andre kan gjøre hos oss, bekrefter Bjerke.

– Så er dette skalerbart, skal dere ta Vipps internasjonalt?

– Det er viktig å holde bakkekontakten. Og nå sparker informasjonsdirektøren meg i leggen, sier Rune Bjerke før Vipps-sjef Rune Garborg skyter inn:

– Vi er svært opptatt av å bygge konkurransekraft og så får vi se hvor god den blir.

Bankene kjemper om 15 mrd. dn+

Podkast: Kampen om mobil-lommeboken

Innovasjonskappløpet dn+ (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.