De mest populære fordelsprogrammene er blitt flinke til å inngå samarbeid med eksterne leverandører. Det skal først og fremst få kundene til å bli mer lojale.

Norgesgruppens program Trumf har inngått samarbeid med Frende Forsikring om å levere skade- og livsforsikring til 2,4 millioner Trumf-kunder. Rundt 1,3 millioner av dem bruker det månedlig, ifølge Norgesgruppen.

– Det er blitt vanligere for nordmenn å kjøpe forsikring når det er knyttet til medlemsfordeler. Frende er en sulten utfordrer, og det passer oss bra, sier Sverre Lexow, nytilsatt sjef for Trumf Forsikring.

Frende er eid av Sparebanken Vest og 14 andre sparebanker, og har fått et sterkt fotfeste på Vestlandet gjennom ti år. De siste årene har Frende fått rådgivere i hele landet, og nå tas et nytt steg for å bli en nasjonal aktør. Samarbeidet med Trumf kan gi økt konkurranse på forsikringer.

Senker prisnivået

Frende varslet priskamp for et par år siden da alle priser på bilforsikring ble satt ned med fem prosent. Salgs- og markedsdirektør Erik Bjordal i Frende sier at offensiv prising har vært bevisst for å ta en større del av markedet, særlig på skadeforsikring.

– Vi kan akseptere noe lavere fortjeneste på forsikring enn konkurrentene for å ta nye markedsandeler, sier Bjordal.

Frende har tre prosent andel av totalmarkedet. Rundt halvparten av kundene bor mellom Stavanger i sør og Kristiansund i nord.

Hensikten med Trumf-samarbeidet er nettopp å nå ut til flere kunder. I fjor økte premiebestanden med 170 millioner kroner.

– Vi tror veksten kan dobles de neste årene, sier Bjordal, og sier kampen står særlig i skadeforsikringsmarkedet.

– På sikt håper vi å kunne puste de fire store aktørene i nakken. Samtidig skal vi være ydmyk for at vi må lykkes med det nye varemerket i samarbeid med Norgesgruppen, og konkurransen er hard.

– Blir det spesialtilbud til Trumf-medlemmene?

– Vi har «én-pris-strategi» til alle kunder. Vi tror ikke på lokketilbud, men å få lojale kunder, sier han.

Trumf-medlemmer får dessuten Trumf-bonus på toppen. Rundt 80 prosent av salget er ventet å skje innen skadeforsikring, og resten i livsforsikringsprodukter.

Flere på tråden

Norgesgruppen har jobbet med å forberede et forsikringstilbud i ett års tid, og det var Frende som inviterte seg selv på et møte for halvannet år siden.

– Vi er blitt kontaktet av flere aktører de siste årene, sier Lexow.

Trumf setter opp et eget kundesenter for å håndtere nye forsikringskunder.

Nylig lanserte Rema 1000 et nytt forsikringstilbud til kundene i samarbeid med Storebrand. Foreløpig er det ikke knyttet direkte til fordelsprogrammet «Æ».

Se Stordalens innlegg på EAT-konferansen
EAT-gründer Gunhild Stordalen holdt innlegg på EAT-konferansen i Stockholm mandag.
10:50
Publisert: