Til tross for tunge tider i sportsbransjen var 2018 et betalende år for sportsutstyrsprodusenten Mizuno.

– Vi har vært fokuserte og tatt flere grep gjennom de siste årene. Dette har gitt positive effekter, men vi er ikke i mål ennå, sier daglig leder Børge Wetteland i Mizuno Norge.

I 2017 omsatte sportsutstyrsprodusenten for 68 millioner kroner, mot 83 millioner året etter. Dette ga et resultat på 3,7 millioner kroner, sammenlignet med snaue millionen året før.

I Norge leverer Mizuno til drøye 300 butikker.

Inngått avtale med forsvaret

I 2015 etablerte det japanske Mizuno-konsernet en egen nordisk organisasjon, etter en 18 år lang distribusjonsavtale med sportsaktøren Scan-Trade AS, som blant annet forhandler Umbro.

– Da vi bygde opp denne nordiske organisasjonen, laget vi et felles lager for de fire landene. Dette, sammen med et godt forhold til samarbeidsparterne våre, har nok hatt utslag på resultatene, sier Wetteland.

Daglig leder i Mizuno Norge Børge Wetteland er fornøyd med 2018-tallene.
Daglig leder i Mizuno Norge Børge Wetteland er fornøyd med 2018-tallene. (Foto: Privat)

I tillegg trekker han frem en egen joggeskoavtale selskapet inngikk med Forsvaret i 2017, som de vant i en anbudskonkurranse med flere andre aktører.

Avtalen skal vare i tre år, og soldatene får et par løpesko og et par innendørssko hver.

– Avtalen med Forsvaret er en fin anerkjennelse for Mizuno og kvaliteten til produktene våre. Vi håper at erfaringene soldatene får ved å bruke skoene våre gjør at de husker oss ved neste skokjøp, sier Wetteland, som ikke vil kommentere hvor mye de tjener på avtalen.

Økt spons

Sportsarrangementer som Holmenkollstafetten har også blitt viktigere i Mizunos satsing i Norge.

– Vi har vært opptatte av å være tydeligere til stede på arrangementer, bruke mer ressurser på sponsing, samt spisse markedsføringen vår generelt, sier Wetteland, som understreker at selskapet fortsatt er i utvikling.

– Vi har startet en prosess som vi fortsetter på. Vi ser at vi fortsatt har for lav kjennskap i Norge, men en høy preferanse hos dem som bruker oss mye. Vi merker det er trendy å være sporty, og dette er jo en fordel for alle som driver med sportssalg, sier han.

Trond Evand Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, viser til at hele bransjen vokste med 3,8 prosent 2018.

Fint vær og en varm sommer er noe han tror var sterke bidragsytere til joggeskosalget.

– Været betyr mye for sportsbransjen, og sommeren i fjor var eventyrlig. Det er tydelig at Mizuno kan ha dratt nytte av dette. Det ble kjøpt færre skalljakker i sommersesongen, men vi vet det ble solgt godt med sko, sier Hansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.