Det europeiske overgangsvinduet stenger med «Deadline Day» onsdag 31. januar. Det er allerede klart at Alexis Sanchez går fra Arsenal til Manchester United, mens Liverpool allerede for en måned siden sikret seg forsvarsspiller Virgil van Dijk for 75 millioner pund fra Southampton.

Men i tillegg til kampen mellom klubbene om spillernes signaturer, foregår det en annen kamp om hva stjernene skal ha på bena. De store fotballskoprodusentene kjemper om å sikre seg personlige sponsoravtaler med de største navnene.

I den kampen har Nike skaffet seg en stor ledelse foran neste rival, som er Adidas.

Enorme summer

Den samlede verdien av de 100 dyreste spillerne i de profesjonelle ligaene i England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania har nådd 8,97 milliarder euro, tilsvarende 86 milliarder norske kroner. Det viser tall fra CIES Football Observatory i Neuchatel i Sveits.

Når man fordeler markedsverdien av disse fotballspillerne etter hvem som er deres personlige fotballsko-sponsor, havner Nike på topp med 57 prosent – deriblant nevnte Sanchez og van Dijk. Adidas er på en klar annenplass med 33 prosent, mens en håndfull av Europas dyreste spillere snører på seg sko fra Puma og Under Armour når de løper ut på banen.

– På fem år har prislappen på spillere med like kvalifikasjoner doblet seg, sier Raffaele Poli, som er sjef for CIES Football Observatory.

60 prosent med Nike

I tillegg til å ha et klart overtak når det gjelder skoavtaler med de 100 dyreste spillerne i Europa, har Nike også overtak på Adidas når det gjelder andelen spillere i de fem største europeiske ligaene som har avtaler med selskapet.

60 prosent av spillerne i England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania brukte sist sesong Nike-sko, en oppgang fra 48 prosent tre år tidligere, viser tall fra det tyske sportskonsulentselskapet PR Marketing.

Adidas har imidlertid slått tilbake denne sesongen, og har fortsatt ledelsen når man ser på fotballutstyr totalt – og ikke bare sko.

– Det er en krig om de største spillerne og en dramatisk økning i sponsorbeløpene, sier Raffaele Poli.

Draktavtale til 8,2 mrd.

Økningen i verdien på fotballspillere skyldes en eksplosjonen i salget av sportsutstyr. Nike håper å nå en omsetning på 385 milliarder kroner innen 2020. Adidas har et mål om 250 milliarder i omsetning.

Markedsføringsbudsjettet utgjør typisk 10–12 prosent av omsetningen, noe som da vil bety at de to sportsutstyrsgigantene vil bruke rundt 75 milliarder kroner på sponsing og markedsføring.

Manchester United har en tiårig draktavtale med Adidas som har en minimumsverdi for klubben på 8,2 milliarder kroner. Dette bidra til at storklubben var i stand til å hente den chilenske vingen Sanchez fra Arsenal denne uken.

Chelsea måtte i 2016 punge ut 730 millioner kroner til Adidas for å komme ut av en draktavtale, for å kunne inngå en lukrativ 15-årig avtale med Nike. Sistnevnte avtale har en verdi på nærmere ti milliarder kroner.

Pengekarusell

Med hjelp av utenlandske investorer har overgangsprisene nådd nye nivåer. Den dyreste overgangen så langt er de 2,1 milliarder kronene Paris St. Germain i fjor betalte FC Barcelona for den brasilianske stjernen Neymar jr.

Den spanske klubben reinvesterte raskt salgssummen i den franske spissen Ousmane Dembele fra Borussia Dortmund og den offensive midtbanespilleren Philippe Coutinho fra Liverpool.

Sistnevnte lag betalte denne måneden en rekordhøy pris for en forsvarsspiller, nemlig 820 millioner kroner for van Dijk fra Southampton.

Og hva alle disse spillerne har til felles – bortsett fra velfylte bankkontoer? De spiller alle iført Nike-sko.

Bloomberg / Dagens Næringsliv(Vilkår)

Microsoft-sjef om Metoo-kampanjen: – Det skulle vært «hashtag who hasn't»
Peggy Johnson forteller om sine erfaringer med seksuell trakassering etter 30 år i bransjen.
02:55
Publisert: