– Jeg tror dette teamet vet hvordan det skal angripe nye markeder, sier daglig leder og gründer Sam Zaid i amerikanske Getaround.

Selskapet er verdens største bildelingsaktør og kunngjorde tirsdag oppkjøpet av norske Nabobil.no for 100 millioner kroner.

Etter oppkjøpet vil den raskt voksende bildelingsplattformen operere i syv europeiske land, i tillegg til USA. Selskapet har også etablert seg i Frankrike, Tyskland, Spania, Østerrike, Belgia og Storbritannia etter oppkjøpet av den franske bildeblingsplattformen Drivy.

– Vi følte at Even og teamet hans virkelig var i en egen liga, men vi så samtidig at de trengte mer ressurser for å vokse enda raskere, sier Zaid.

God vekstmulighet

Daglig leder Even Heggernes i Nabobil sier at selskapet har vært i kontakt med Getaround siden i fjor vinter.

– Vi møtte Getaround for første gang over Skype i mars 2018. Zaid og teamet hans kom til Oslo i august i fjor, hvor vi var sammen i to dager og diskutere om vi skulle alliere oss, sier Heggernes.

Han tror veksten kan akselerere ytterligere nå som man har fått inn den internasjonale markedslederen på eiersiden.

– For oss i Nabobil er dette er en god vekstmulighet i Norge, men også en mulighet til å ekspandere inn i nye markeder.

– Jeg tror ikke vi kunne fått en bedre partner, hvordan vi ser på denne industrien er veldig lik. Vi deler det samme verdisynet og ser de samme mulighetene for hvordan vi skal få selskapet til å vokse videre.

I 2018 hadde plattformen en inntekt på 67 millioner. Siden oppstarten i 2015 har selskapet utbetalt 130 millioner kroner til sine utleiere.

Manglet ressursene

Nabobil-teamet vil fortsette å drifte plattformen i Norge og vil få ansvaret for videre ekspansjon i Norden. Selskapet forteller at det fremover vil bruke sin egen plattform og beholde Nabobil-navnet på kort sikt. På et senere tidspunkt har det planer om å slå dette sammen til en større plattform.

– Getaround er en spennende samarbeidspartner fordi vi har samme forretningsmodell. Vi var begge tidlig ute med nøkkelfri åpningsteknologi. Med Getaround får vi tilgang på ny teknologi og ressursene til å akselerere i et langt høyere tempo enn det vi har hatt tidligere.

Det var Getaround som først var ute med denne type teknologi i verden, Heggernes håper derfor veksten kan akselerere når den amerikanske aktøren nå kommer inn med sin ekspertise.

– Vi har fått til noe stort i Norge og har hele tiden hatt et engasjert team og styre med ambisjoner om videre ekspansjon. Nå vil vi få den ledende aktøren i verden til Norge, dette vil gi oss både operasjonell- og teknisk veiledning, sier han, og legger til:

– Nå får vi den pengesekken vi kanskje fortjener i tiden fremover, og får vist hvor stort det her kan bli. Det er veldig motiverende og det tror jeg også brukerne våre setter pris på og kommer til å merke.

Reinvesterer i selskapet

De tre største aksjonærene i Nabobil er fremdeles gründerne Jacob Tveraabak, Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas og Christian Persson Hager. Munthe-Kaas sier at de alle har planer om å reinvestere i selskapet og påpeker at transaksjonen er over all forventning.

– Når man starter har man lyst til å bygge opp et bra selskap, noe som gir verdi til kundene. Men det å få solgt dette for over 100 millioner og å få Nabobil inn i et så bra system, gjør det enda bedre, sier Munthe-Kaas.

93 brukere investerte

I tillegg til de opprinnelige gründerne hadde selskapet en emisjon tilbake i mars 2018. Nabobil hentet da inn over fire millioner kroner på en folkefinansiering, der noen av 93 av superbrukerne fikk anledning til å kjøpe seg opp i selskapet, disse brukerne hadde delt bilene sine mer enn 4000 ganger.

– Da var det de brukerne som kjente selskapet best som ønsket å skyte inn egenkapital i selskapet. Dette gjorde oss stolte, men dette kan ha gjort de til enda bedre ambassadører for selskapet.

– Nå får de også en høy avkastning på investeringene de har gjort, så dette var en vinn-vinn situasjon, både for de nye investorene og oss eksisterende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.