I det svakeste fraktmarkedet for tørrlastskip på 30 år gjennomfører John Fredriksens rederi Golden Ocean Group flere tiltak for å styrke balansen.

14 store bulkcarriere i capesize-klassen, fartøyer på rundt 175.000 dødvekttonn, selges for rundt 470 millioner dollar. Det frigjør nær 150 millioner dollar i likvide midler.

Åtte av skipene overtas av det skipseiende selskapet i Fredriksen-gruppen, Ship Finance International. Fire nybygg selges til andre rederier. Det samme gjelder de to eldste capesize-fartøyene i flåten.

Samtidig har rederiet inngått avtaler om utsatte leveringer av åtte nybygg. Det forhandles videre med andre verft om tilsvarende løsninger for flere skip.

Arctic Securities omtaler tiltakspakken som en «mini-restrukturering» av Golden Ocean. Men meglerhuset mener det som gjøres ikke er tilstrekkelig til at man unngår å måtte fylle på med mer penger hvis det svake markedet skulle fortsette i flere år.

John Fredriksen. Foto: Ida von Hanno Bast
John Fredriksen. Foto: Ida von Hanno Bast (Foto: Dagens Næringsliv)

«Vesentlig svakere»

Analytikerne Erik Nikolai Stavseth og Kurt Waldeland tolker tiltakspakken dithen at Fredriksen-rederiet venter et vesentlig svakere tørrlastmarked fremover. De tror det er sannsynlig at det vil komme ytterligere tiltak fra Golden Ocean for å redusere nybyggingseksponeringen.

Hittil i år har capesize-skipene oppnådd en fraktinntekt på 5300 dollar dagen i spotmarkedet. I forrige uke måtte rederiene ifølge RS Platou Economic Research ta til takke med en inntjening på 4600 dollar per skip per dag.

Timecharterinntjeningen for de største skipene i flåten anslås av Arctic til 12.000 dollar i år. Svikter dette, mener meglerhuset kassen i Golden Ocean går tom etter tre år. Det blir situasjonen med rater på 8000 dollar dagen i år, 12.000 dollar i 2016 og 14.000 dollar i 2017.

Nedskrivninger

Handelen med Ship Finance omfatter «Golden Beijing», «Golden Zhoushan», «Golden Magnum», «Battersea», «Belgravia», «Golden Zheijang», «Golden Future» og «KSL China».

Arctic regner med at Golden Ocean vil tape 177 millioner dollar i år. 70 millioner dollar av dette anslås å være nedskrivninger på fartøyene som overtas av Ship Finance.

De åtte capesize tørrlastskipene er bygd i perioden 2009–2013. Ship Finance betaler Golden Ocean 272 millioner dollar for denne flåten. Ifølge Pareto Securities ligger prisen fem prosent over megleranslagene for markedsverdien av skipene.

Transaksjonen med Ship Finance innebærer at Golden Ocean kan kvitte seg med 193 millioner dollar i gjeld og frigjør 79 millioner dollar i likviditet.

Leier tilbake

Men samtidig leies de samme skipene tilbake. Avtalen betyr at Golden Ocean de neste ti årene skal betale 484 millioner dollar til Ship Finance.

Etter ti år har rederiet anledning til å kjøpe skipene for 112 millioner dollar. Skjer ikke det, kan Ship Finance velge å erklære tre års forlengelse av leieavtalen.

Hvis fraktmarkedet styrker seg og rederiet oppnår en inntjening som overstiger den avtalte raten, har Ship Finance rett til en tredjedel av det overskytende.

Onsdag formiddag var Golden Ocean-aksjen ned 2,9 prosent til 39,57 kroner, etter et fall på 4,5 prosent tirsdag. Det gir rederiet en børsverdi på 6,8 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.