Investeringsselskapet O.N. Sunde, eierselskapet bak cruiserederiet Color Line, isopor-produsenten Sunpor, kleskonsernet Voice og sportutstyrskjeden Gresvig, ble hardt rammet av presset i sistnevnte bransje i fjor. Tross tidenes beste resultat for cruisevirksomheten, er konsernresultatet brutal lesning.

– 2018 var et blandet år for oss, men vi gleder oss over at tre av fire operative hovedvirksomheter leverte sterke tall. Vi venter resultatfremgang i år, sier administrerende direktør Alexander Sunde i en melding fredag.

Alexander Sunde, administrerende direktør i O.N. Sunde.
Alexander Sunde, administrerende direktør i O.N. Sunde. (Foto: Selskapet/Bård Gudim)

Konsernet hadde driftsinntekter på 14,2 milliarder kroner i fjor, opp fra 13,5 milliarder kroner foregående år. Driftsresultatet var på 452 millioner kroner (970), mens resultat før skatt endte på 113 millioner kroner, ned fra 545 millioner kroner i 2017.

Resultatsvekkelsen skyldes i hovedsak utviklingen i Gresvig, hvor regnskapet preges av ekstraordinære omstillingskostnader, påpekes det.

– Omstillingen i Gresvig har helt klart vært tyngre og tatt lengre tid enn vi hadde trodd, men vi er en langsiktig eier i våre virksomheter, og vi har stor tro på at den strategien som nå følges og det gode arbeidet som legges ned, gradvis vil gi resultater, sier Sunde.

Gresvig har blant annet nedskrevet varelager og gjort ekstraordinære realiseringer i 2018, samt bygd opp en ny netthandelsløsning. Resultat for 2019 forventes å bli vesentlig bedre enn i 2018, men den fulle effekten vil i større grad vise seg i 2020, påpeker O.N. Sunde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.