I slutten av november i år fikk Kjell Hausmann og Europris-gründer Terje Høilis sønn Dag Høili (48) endelig lansert appen The Moon, men drømmen om det virtuelle 3D-shoppingsenteret har kostet, og lanseringen ble utsatt både i 2015 og 2016.

– Det er en forsiktig lansering. Nå skal vi gjennom en periode for å lære hvordan appen fungerer best og hvordan den kan markedsføres optimalt. Det tikker inn noen salg nå, men det er ikke slik at vi går i balanse ennå, forteller daglig leder og gründer Hausmann til DN.

«Bevist at det fungerer»

Etter et underskudd på 14 millioner kroner i 2015 gikk selskapet ytterligere fire millioner kroner i minus i fjor.

– Det var ventet. Vi har bygget verdens første virtuelle shoppingsenter, og det krever mye penger og tar tid. Selvsagt er det en risiko, men det er investeringer, og vi har ikke tapt en krone, sier Hausmann.

Han mener den største investeringen nå er tatt.

– Nå har vi bevist at det fungerer, selv om vi hele tiden fikk høre at det ikke var mulig. Nå står vi på startstreken og skal sette utfor Kitzbühel. Det gleder vi oss stort til, sier gründeren.

Henter mer penger

For å kunne lansere appen måtte det brukes mer penger. Egenkapitalen ble derfor økt ved at hovedaksjonær Høili i begynnelsen av oktober konverterte et lån til selskapet på tre millioner kroner i 93.750 nye aksjer til kurs 32 kroner per stykk.

– Vi har en god dialog, og tegningskursen har ikke vært det kritiske for hverken oss eller ham. Her er vi blitt enige om hvor mye vi trenger for å komme oss videre, sier Hausmann.

Etter konverteringen var aksjekapitalen 2.734.376 aksjer, som ga selskapet en markedsverdi på 87,5 millioner kroner.

Markedsverdien falt 27,5 mill.

Tidligere i år er det blitt gjort nye kapitalutvidelser i februar, mai og juli. I begynnelsen av desember ble det også hentet inn ytterligere 2,5 millioner kroner i frisk kapital fra nye aksjonærer.

Thorstein Selvik er den som putter mest penger i selskapet. Han tegnet seg for 47.620 aksjer til 21 kroner stykket, som tilsvarer en million kroner.

– Jeg håper og tror at dette skal gå bra. Det er et krevende prosjekt, men jeg opplever at folk liker ideen om det digitale formatet til The Moon. Det har skjedd noe de to siste årene der folk er blitt vant til det digitale, sier Selvik, som også har gått inn som styreleder for å ha kontroll på økonomien.

Til sammen ble det i emisjonen tegnet 119.050 nye aksjer til kurs 21 kroner stykket. Det priser selskapet til 59,9 millioner kroner – 27,5 millioner kroner ned i markedsverdi på litt over to måneder.

– Prisingen i emisjonene har for oss handlet om hvor mye penger vi trenger for å komme oss videre, og markedsverdien har ikke vært viktig. Det er nå vi skal begynne å drifte dette og sørge for at det blir en god forretning, og jeg er sikker på at aksjekursen skal opp, sier Hausmann. (Vilkår)

Sjekk de praktiske løsningene i Volvos nye kompaktsuv
Volvo XC40 kommer med mange praktiske løsninger. DN viser deg noen av dem.
01:06
Publisert: