– For å bygge noe må en ha riktig folk og kapital, og er det noe en kan spare seg til fant på, så er det nettopp det, sier lege Nicolai Skarsgård (33).

Han har vært med å starte opp det to år gamle selskapet Hjemmelegene, og er ikke redd for å la seg vanne ut når de nå får inn større finansielle muskler. Schibsted har nettopp investert ti millioner kroner i Hjemmelegene og seiler opp som en av de største eierne.

– Vi har breddet oss med hva vi ser etter, og også endret hvordan vi gjør investeringer. Helse er et spesielt interessant marked nettopp fordi en har en ganske stor utvikling i megatrender og endringer i makrobildet, sier Christian Horn Hanssen, sjef for investeringer i Schibsted Vekst.

Kraftig vekst

Hjemmelegene ble startet i 2017 etter at Nicolai Skarsgård og et knippe andre leger hadde sett seg lei på lange ventetider og kort tid til hver pasient i det norske helsevesenet. Sammen med blant annet Vegard Vik, en av gründerne bak Kolonial.no, og Nabobil-gründer Christian Hager, ville de gjeninnføre det gode gamle hjemmebesøket fra legen.

Nå, to år senere, har selskapet rundt 30 leger som reiser rundt mellom Drammen, Lillestrøm og ned til Østfold for å kurere syke.

Med de nye pengene fra Schibsted skal det satses videre mot Bergen og Stavanger.

– Vi har store ambisjoner, så målet vårt er å kunne bredde dette utover, sier Skarsgård.

Etter siste emisjon er Hjemmelegene verdsatt til 57 millioner kroner.

I fjor hadde Hjemmelegene nærmere 5000 konsultasjoner. Fra 2017 til 2018 har omsetningen økt fra 350.000 kroner til 2,2 millioner kroner.

Første investering i helse

Mediehuset Schibsted har de siste årene satset på helt andre ting enn aviser, og blitt store innen blant annet finans. Konsernet gjør det godt gjennom både Finn.no og låneformidleren Lendo, og eier tjenesten Prisjakt og Finns svenske bror, Blocket.

Schibsted har allerede investert i helseteknologi i Sverige, men Hjemmelegene blir konsernets første helseinvestering i Norge.

– Det er en veldig skalerbar forretningsmodell. Det er et konsept som vil vokse med markedsføring og distribusjon, og det gjør at Schibsted er en god match inn mot dette selskapet, sier Horn Hanssen.

– Vi ønsker å være sentrale og bli med på veksten til Hjemmelegene og å bygge Hjemmelegene i Norge. Gitt at Hjemmelegene ønsker seg ut av Norge, har vi et stort distribusjonsnettverk og fotavtrykk i Sverige, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.