Mens det blir stadig mer populært å investere i indeksfond, har flere av de store amerikanske aktørene på fondsmarkedet kuttet honoraret for å forvalte fond for kundene.

Nå vil det amerikanske fondsselskapet Salt Financial ta det ett steg lenger, ifølge Financial Times.

Mens flere av de store, etablerte forvalterne har drevet honorarene ned i kamp om kundene, og flere nå tilbyr å drive gratis forvaltning, altså helt uten å ta honorar for jobben, vil nemlig Salt Financial betale kundene for å forvalte pengene deres.

Fondet, som kaller seg et boutique-fond, vil nemlig gi de første kundene, frem til fondet når 100 millioner dollar, fem basispunkter i betaling for å investere der. Det tilsvarer fem dollar for 10.000 dollar, ifølge FT.

– Pr-krig

Spørsmålet er om dette bare er et reklamestunt eller noe som kan fungere.

– Avgiftskrigen har nå blitt en pr-krig, skrev Ben Johnson, som er direktør for børsnoterte fond i fondsanalysenettstedet Morningstar på Twitter.

Det amerikanske finanstilsynet SEC skal mandag godkjenne Salts forslag til fondsbetalingsstruktur.

– Noen vil avfeie dette som en gimmick og et rent markedsføringsstunt. Det er et forsøk på å markedsføre seg, men det er mange slike forsøk investorer er blitt komfortable med, sier direktør for børsnotere fond Todd Rosenbluth i forskningsselskapet CFRA til Financial Times.

Analyseselskapet Flowspring anslår at kutt i honorarene kostet forvaltningsselskapene til sammen 3,5 milliarder dollar – rundt 30 milliarder kroner – i fjor. Siden 2014 har de sagt fra seg 139 milliarder kroner.

Gjør som mobilselskapene

Salt Financials direktør Alfred Eskander sammenligner stuntet med den vanlige praksisen mobilselskaper har med å gi bort gratis mobiltelefon når de selger abonnementer til nye kunder.

Bakgrunnen er at det er vanskelig for små fond å få nok investeringer når de starter opp. Hvis ikke et fond har over 100 millioner i forvaltet kapital, er det mange som kvier seg for å sette pengene sine der.

– Nye børsnoterte fond har to valg: de kan gjøre så godt de kan for å overleve i de seks årene det i gjennomsnitt tar å få fondet opp på 100 millioner dollar, eller de kan gjøre noe mer drastisk som får dem dit raskere, sier Eskander til Financial Times.

Kampanjen vil vare i minst i ett år.

Rosenbluth tror flere små aktører kan finne på å gjøre det samme som Salt Financial, men at de større forvalterne neppe vil gå så langt.

– Det er hundrevis av børsnoterte fond som har eksistert i mer enn tre år men ikke har nådd kapital på 100 millioner dollar. Det virker som et logisk steg for en kapitalforvalter – snarere enn å legge ned fondet, gir man det et siste forsøk på å redde seg inn. Negative avgifter virker kanskje tabu nå, men det er en logisk forlenging, sier han til avisen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.