Active Brands as endte fjoråret med en omsetning på 1,1 milliarder kroner, opp fra 967,3 millioner kroner i 2018.

Selskapet selger klær fra merkene Kari Traa, Dæhlie, Sweet Protection, Bula, Johaug, Åsnes og Vossatassar.

Av selskapene er det Sweet Protection som har gjort det best i fjor. Merket består blant annet av hjelmer, briller og klær beregnet på aktiviteter knyttet til ski, sykkelsport og rafting.

Selskapet endte med et resultat før skatt på 89,7 millioner kroner, opp fra 70,6 millioner året før.

Driftsresultatet ble 97,1 millioner kroner, mot 75,9 millioner i 2018.

I årsberetningen skriver styret at koronakrisen vil påvirke selskapets inntjening på kort sikt i 2020 som følge av at flere må holde seg hjemme og at enkelte sportsbutikker har måttet holde midlertidig stengt. I tillegg trekker styret frem at estimatene tilsier at flere butikker kan stenges som følge av Gresvig-konkursen.

«Både konkursen av Gresvig as og tiltakene mot Covid-19 viruset skjer i selskapets lavsesong. På grunn av de kortsiktige negative effektene av situasjonen har utsiktene og budsjettet for året 2020 blitt revidert og tiltak for å kutte kostnader er blitt satt i gang. Langtidskonsekvensene av Covid-19 er assosiert med en høy grad av usikkerhet, men fremtidige finansielle effekter er umulig å estimere», skriver selskapet i beretningen.

Active Brands ble i 2017 kjøpt opp av oppkjøpsfondet FSN Capital. Salget skal ha gitt investor Kjetil Holta, som var største eier i Active Brands, en gevinst på 500 millioner kroner og norske skistjerner til sammen 140 millioner kroner(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.