Investeringsselskapet til milliardær Kjetil Holta (53) går inn som hovedeier i selskapet J.M Alsén Design AB, som eier klesmerket Morris Stockholm. Et klesmerke som det svenske moteikonet Jan Alsén (70) har bygget opp siden 2004.

– Vi synes selskapet er spennende fordi de har bygget Morris Stockholm til en sterk og tydelig merkevare gjennom selektiv distribusjon i Sverige og Norge. Vi er overbevist om at det er ytterligere vekstpotensial i Norge og Sverige, i tillegg til å vokse internasjonalt, sier daglig leder i Holta Invest, Dag Teigland (52).

I dag er merket å finne i totalt 270 butikker fordelt i Sverige og Norge.

Ser seg tilbake

Investeringsselskapet til Holta går inn som hovedeier med en eierandel på 60 prosent, mens Alsén vil bli deres partner med en eierandel på 40 prosent.

Dette er ikke første gang Holta Invest satser på klær. I 2005 startet investeringsselskapet opp sitt eget klesmerke «Beerenberg». Det ble imidlertid ingen suksess.

– I 2009 konkluderte vi at det å bygge en merkevare helt fra bunnen av kostet såpass mye at vi i stedet valgte å kjøpe eksisterende merker og integrere dem i Active Brands, forteller Dag Teigland.

Active Brands er et selskap som selger sportstøy i samarbeid med kjente personligheter som Kari Traa, Therese Johaug, og Petter Northug. Kjetil Holta opprettet selskapet i 2010 og satt som hovedaksjonær helt frem til i fjor da han solgte store deler av sin aksjeandel til FSN Capital, en handel som ga en fortjeneste til Holta på 500 millioner kroner. I dag har Holta Invest en eierandel på 20 prosent i Active Brands.

Digitaliseringen av markedet er én av grunnene til at daglig leder i Holta Invest, Dag Teigland (t.v.) ønsker å investere i flere klesmerker for så å slå de sammen under ett selskap. Til høyre: Jan Alsén, grunnlegger av Morris Stockholm.
Digitaliseringen av markedet er én av grunnene til at daglig leder i Holta Invest, Dag Teigland (t.v.) ønsker å investere i flere klesmerker for så å slå de sammen under ett selskap. Til høyre: Jan Alsén, grunnlegger av Morris Stockholm. (Foto: Johnny Vaet Nordskog) Mer...

Vil utvide

Dag Teigland forteller at hvis de kjøper opp flere merker, er det viktig at hvert merke holdes separat for å ivareta identiteten til hvert enkelt varemerke. Fordelene av sammenslåingen vil være på fellesfunksjoner som for eksempel en felles digital plattform, forteller Teigland.

– Er dere på utkikk etter flere aktuelle merker og slå de sammen, slik dere gjorde med Active Brands?

– Vi tror det kan være fordeler med å bygge størrelse på den måten, men vi har ikke noe hastverk. Nå skal vi først og fremst utvikle Morris, så er vi åpne for å se på andre muligheter som skulle dukke opp, sier Teigland.

Han forteller at de ikke er i prosess med noen andre for øyeblikket, men at de jobber analytisk for å finne attraktive aktører i bransjen.

Fra venstre til høyre, Jan Alsén grunnlegger av Morris Stockholm og Dag Teigland daglig leder i Holta Invest. Dag Teigland mottok kompliment for dressen sin og leter ivrig etter merket.
– Fra venstre til høyre, Jan Alsén grunnlegger av Morris Stockholm og Dag Teigland daglig leder i Holta Invest. Dag Teigland mottok kompliment for dressen sin og leter ivrig etter merket. (Foto: Johnny Vaet Nordskog) Mer...

Taus om pris

Hva prisen er for det nye klesmerket kan ikke daglig leder i Holta Invest uttale seg om.

– Vi har avtalefestet at vi ikke kan gå ut med oppkjøpsprisen. I fjor hadde selskapet en omsetning på 160 millioner og en ebitda på 20 millioner svenske kroner, sier Teigland.

Over åtte år bygde Holta Invest opp Active Brands som hovedaksjonær. Teigland forteller at det er naturlig for dem å bruke den erfaringen.

Les også:

– På samme måte som det var gode grunner for å konsolidere leverandørsiden i sportsbransjen, mener vi det kan være fornuftig å bygge en sterk plattform innen nordisk mote, sier Dag Teigland, før han legger til;

– Vi tror flere merkevareeiere står overfor mange av de samme utfordringene knyttet til digitalisering og nye distribusjonsmodeller. Dette er problemstillinger som vil kreve betydelige ressurser i form av både kompetanse og investeringer. Her mener vi det ligger betydelige skalaeffekter, sier Teigland.

I 14 år har ekteparet Eva Alsén og Jan Alsén vært hovedeiere i sitt eget selskap Morris Stockholm, men nå er det investeringsselskapet til Kjetil Holta som går inn som hovedeiere, mens Alsén selv blir partner med 40 prosent eierandel.
– I 14 år har ekteparet Eva Alsén og Jan Alsén vært hovedeiere i sitt eget selskap Morris Stockholm, men nå er det investeringsselskapet til Kjetil Holta som går inn som hovedeiere, mens Alsén selv blir partner med 40 prosent eierandel. (Foto: Johnny Vaet Nordskog) Mer...

«Affordable luxury»

En mann i beigegrå dressjakke med et stripete lommetørkle i brystlommen har tatt plass inne på kontoret til Holta Invest på Tjuvholmen i Oslo. Jan Alsén (70) har sammen med sin kone Eva Alsén (66) reist fra Sverige for å møte sin nye partner:

– Vi fikk en forespørsel fra Holta Invest som vi syntes var interessant. Vi har to døtre som ikke er interesserte i å ta over ansvaret, og vi er i en alder hvor vi tenker at noen andre bør ta selskapet videre. Vi var veldig opptatt av at dersom vi skal ta inn eiere så må vi virkelig tro på dem, så vi vurderte både med hjerne og hjerte. Vi ville ha inn kompetanse utover vår egen, og forståelse for hva varemerket bygger på. Det følte vi at vi fant, sier Jan Alsén.

For å være blant merkene Holta Invest vil vurdere å ta inn er det visse kriterier.

– Det viktigste er at det er sterke, tydelige merkevarer med vekstpotensial. Dernest ser vi primært etter merker som er i det samme markedssegmentet som Morris; «affordable luxury». Vi har også en rekke andre kriterier som vi jobber sammen med ledelsen for å utvikle videre, sier Reidar Tveiten (36), investeringsdirektør i Holta Invest.

Holta Invest kjøper seg inn som hovedeiere med 60 prosent av aksjene i J.M Alsén Design AB, som eier varemerket Morris Stockholm. Selskapet har utvidet med ytterligere to linjer; Morris Herritage, og Morris Lady. Fra nederst i trappen og oppover: Jan Alsén grunnlegger Morris Stockholm, Eva Alsén, Dag Teigland daglig leder i Holta Invest og Reidar Tveiten Investeringsdirektør i Holta Invest.
– Holta Invest kjøper seg inn som hovedeiere med 60 prosent av aksjene i J.M Alsén Design AB, som eier varemerket Morris Stockholm. Selskapet har utvidet med ytterligere to linjer; Morris Herritage, og Morris Lady. Fra nederst i trappen og oppover: Jan Alsén grunnlegger Morris Stockholm, Eva Alsén, Dag Teigland daglig leder i Holta Invest og Reidar Tveiten Investeringsdirektør i Holta Invest. (Foto: Johnny Vaet Nordskog) Mer...

«Preppystil»

Morris Stockholm startet opp som en klesbutikk som solgte klær til menn av typen «preppy». Det er en klassisk elegant stil hvor man kan se inspirasjon fra engelske sportsaktiviteter som polo, seiling og lacrosse. Andre kjente merker som går under «preppystilen» er Gant, Lacoste, og Ralph Lauren.

Grunnlegger av Morris Stockholm, Jan Alsén, tror ikke at digitaliseringen kommer til å erstatte fysiske butikker helt.

– Rett kombinasjon er viktig. Allerede i dag er 20–21 prosent av omsetningen av våre produkter over nett – enten salg over egen nettbutikk eller gjennom andre netthandelsaktører, sier Alsén.(Vilkår)

– Det ligger en sak der allerede, som vil skape problemer for regjeringen til høsten
Erna Solberg har oppsummert siste det siste året og begynt å planlegge for nye fire år som statsminister. – Dristig, mener politisk redaktør i DN Kjetil B. Alstadheim.
01:40 Min
Publisert: