Tankskipet som dundret inn i den norske fregatten utenfor Equinors Sture-terminal grytidlig torsdag morgen, var ikke et hvilket som helst tankskip for Equinor.

Da det nybygde tankskipet ble levert til Tsakos-rederiet fra Daewoo-verftet i Romania 5. april i fjor, var det ett av ni søsterskip som gikk inn i langtidskontrakt for nettopp Equinor. Det var i tillegg spesialutrustet for å tåle vinterforhold.

Direktør Ann-Elisabeth Serck-Hanssen og Kjetil Johnsen, leder for shipping i Equinor, snakket med DN om selskapets shippingstrategi kort tid før ulykken.
Direktør Ann-Elisabeth Serck-Hanssen og Kjetil Johnsen, leder for shipping i Equinor, snakket med DN om selskapets shippingstrategi kort tid før ulykken. (Foto: Tommy Ellingsen)

– Ja, alle de ni går på langtidskontrakter for oss. Vi erklærte i fjor alle opsjonene hos rederiet Tsakos Energy Navigation Limited. Aframax-tankerne skal primært frakte olje fra Peregrino-feltet i Brasil. Det er svært fuel-effektive båter, sier Equinor-talskvinne Elin Isaksen.

– Det er et nytt fartøy som teknisk er svært avansert, istemmer Tsakos-talsmann Patrick Adamson.

Han mener det er ingen grunn til å tro at det skulle være noen tekniske mangler ved fartøyet forut for kollisjonen. Tilsynelatende var det fregatten som ikke overholdt vikeplikten for det tunge, fullastede tankskipet, men Adamson vil avvente granskningen før han konkluderer. Under den aktuelle seilasen var fartøyet fremleid fra Statoil til en hemmelig tredjepart, og oljelasten på 625.000 fat skulle leveres i Storbritannia.

Lørdag sendte rederiet ut en pressemelding om at mannskapet hadde forklart seg og skipet var klart til å seile videre samme dag.

Tankskipet «Sola TS» som den norske fregatten «KNM Helge Ingstad» kolliderte med natt til torsdag, var nærmest uskadet etter sammenstøtet, og skulle ifølge rederiet seile videre lørdag.
Tankskipet «Sola TS» som den norske fregatten «KNM Helge Ingstad» kolliderte med natt til torsdag, var nærmest uskadet etter sammenstøtet, og skulle ifølge rederiet seile videre lørdag. (Foto: Jan Kåre Ness/NTB Scanpix)

Moderne flåte

Fornyelse av flåten har hatt høy prioritet i Equinor en tid nå, og DN intervjuet selskapets shipping-ledelse om temaet kort tid før ulykken skjedde. Uttalelsene under ble derfor gitt på generelt grunnlag. Fornyelsen handler om både drivstoffeffektivitet, lavere utslipp og bedre sikkerhet.

– Vi vrir porteføljen vår. Vi utnytter det lave ratenivået, og bestiller nybygg. Vi kan velge tonnasjen som passer oss, sier Equinors shipping-sjef Kjetil Johnsen.

Han snakker ikke bare om tankskipene selskapet allerede har leid inn på lange kontrakter. Han er vel så opptatt av 14 nybygg selskapet skal få levert frem mot 2020.

– Vår flåte har en gjennomsnittsalder på syv år, men med nybyggene kan vi bringe den ned mot fem år, sier Johnsen.

Selskapet produserer drøyt to millioner fat olje og gass daglig, og har til enhver tid 90 skip i drift. Equinor eier ingen av disse selv, men to tredjedeler av dem går på langtidskontrakter, det vil si fem til syv år pluss opsjoner. Når selskapet inngår slike langtidskontrakter, kan det langt på vei få nye og spesialtilpassede skip fra rederiene.

– Det vi er opptatt av når vi leier inn skip, er sikker drift. Det andre handler om konkurransekraft og verdier. Vi vil ha lavest mulig utslipp og moderne skip. Vi har satt mange nye kontrakter det siste året som reflekterer dette, sier Johnsen.

Et oljeselskap kan risikere betydelig ansvar hvis det skulle skje en ulykke med et tankskip selskapet disponerer eller lasten oljeselskapet eier.

De 14 nye tankskipene som skal bygges og leveres før midten av 2020, inkluderer blant annet fire bøyelastere som også kan bruke lng som drivstoff, noe som skal kunne kutte CO2-utslippene med 15 prosent, nox med 85 prosent, svovel med 99 prosent, og helt fjerne partikkelutslippene. Skrogdesign, motor, og propell bidrar også.

Jakter høyest pris

Han sitter sammen med direktør Ann-Elisabeth Serck-Hanssen. Hun leder såkalt «asset management» innenfor selskapets trading og transportdivisjon. Tankflåten inngår i dette.

– Asset management handler om å ivareta og maksimere verdikjeden fra plattformen til markedet. Vi utvikler infrastrukturen og forvalter den. Vi er en også en verdikjedearkitekt, som er tidlig inne og vurderer løsninger helt fra letefasen, sier Serck-Hanssen.

– Infrastrukturen inkluderer shipping, rørsystemer globalt, lager, terminaler, prosessering, tog, trucks. Vi bruker denne til å selge produkter til det best betalte markedet, sier hun.

Equinor rapporterer ikke utslipp fra transportsektoren spesifikt, men selskapet anslår at CO2-utslippene fra tankskipene på langtidskontrakt, rundt 60 skip, vil falle med rundt 10 prosent på grunn av nybyggs-porteføljen på 14 skip samt innfasingen av nyere tankskip.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Møt de nye norske filmstjernene
Ine Marie Wilman, Renate Reinsve og Axel Bøyum, Thea Sofie Loch Næss, Jonas Strand Gravli og Mohammed Aden Ali.
02:39 Min
Publisert: