Umoe Restaurants har undertegnet en avtale med den engelske hurtigmatkjeden Leon. I løpet av tre år vil Jens Ulltveit-Moes restaurantimperium åpne 20 fastfood-restauranter i Sverige og Norge.
Restaurantkonsernet, som står bak flere av de mest kjente restaurantkjedene i Norge, skanner kontinuerlig markedet for nye kjedekonsepter. Denne gangen var det datteren Ragnhild (34) som plukket opp en kjede i London der hun studerte på London School of Economics.
Jens Ulltveit-Moe reiste over, og sammen med ledelsen i Umoe Restaurants lot han seg overbevise.
– Jeg er kjøttetende og vil ha biff, men det er ikke bærekraftig. For meg var det åpenbart at dette var riktigere. Det smaker godt og er uten salt og sukker, sier han.
Nå tror han det er mulig å bygge et helt nytt marked innen hurtigmat. En av gründerne har tatt mål av seg til at kjeden skal bli større enn McDonalds i løpet av 20 år.
– Med Peppes var vi første ute med en pizzakjede. Nå tror vi det er mulig å gjøre det samme her. Vi er først ute med noe helt nytt, sier Ulltveit-Moe.
Søtpoteter og couscous
I løpet av 40 sekunder skal kundene få sunn mat på disken.
– Da vi fikk se Leon i London, var det noe helt nytt. Maten smakte godt, det var sunt og jeg sovnet ikke etterpå, sier Ulltveit-Moe.
Helene Skjenneberg er hentet inn for å lede den nye kjeden. Hun har bakgrunn fra hotellkjeder som Choice og Scandic, samt restaurantgruppen Mat & Drikke, som er store på Aker Brygge.
Menyen er inspirert av middelhavsmat som falafel og har i tillegg asiatiske thaivarianter som Thai Green Chicken. I stedet for storfe og pommes frites, er menyen bygd opp rundt proteinkilder som kylling og fisk. I likhet med burgerrestauranter, er det mulig med tilvalg. I Leon-konseptet brukes det mye råvarer som søtpoteter, couscous, brun ris og banan. Maten blir smakssatt med urter og krydder.
– Kundene er mer sunnhetsbevisste og vil ta vare på seg selv. Men de er også opptatt av at det smaker godt, sier Skjenneberg.
Umodent marked
Ulltveit-Moes restaurantkonsern nærmer seg tre milliarder i omsetning og har i de siste årene åpnet 40–50 nye restauranter hvert år.
Konsernet har de siste årene spesialisert seg på å rulle ut kjente amerikanske kjeder som Burger King, Fridays og Starbucks i Skandinavia basert på lisens. I tillegg har Umoe flere egne kjeder som Peppes, Eataly, BeachClub og LaBaguette.
Leon fremstår som et langt mer ubeskrevet blad. Den hurtigvoksende kjeden har 49 restauranter i London og to på Schiphol før introduksjonen i Skandinavia.
Da Umoe tok Starbucks til Norge, ble det en langt mer aggressiv konkurranse enn ventet fordi Espresso Coffee House innledet en masseetablering av kaffebarer. Nå tror Ulltveit-Moe at konsernet går inn i et langt mindre modent segment.
– Dette er helt riktig valg for norsk smak. Her bruker vi å være i forkant i verden.
Redde verden
Konsernet vurderte å utforme en egen sunn hurtigmatkjede, men falt ned på å inngå en masterfranchise med de engelske gründerne bak Leon.
– Hvorfor tar du ikke heller inn en langt mer kjent kjede som Kentucky Fried Chicken (KFS)?
– Restaurantmarkedet er ved et skifte. Fast casual (rask hverdagsmat, red.anm.) vokser raskt og er fremtidens fast food. Kylling og pommes frites smaker godt, men er ikke sunt. Jeg tror det vil skje et miljøskifte slik vi har sett på drivstoff. Jordbruk og mat står for 20 prosent av utslippene.
I løpet av tre år er målet at kjeden skal komme opp i omsetning på 120–200 millioner kroner.
– Hvis vi i tillegg klarer å redde verden, så er det bra, sier Ulltveit-Moe.(Vilkår)