– Vi har drevet Birk Sport som en familiebedrift i 28 år, så det er ingen tvil om at dette er en trist dag. Samtidig har vi hatt det tøft i en lengre periode, så det blir bra å komme seg ryddig og ordentlig gjennom dette.

Det sier Martin Norgård Vermundsberget, sønn av Birk Sport-gründer Kai Norgård, og daglig leder i Birk Sport siden 2012.

Onsdag var det kroken på døren for familiebedriften, etter at ledelsen selv meldte at den ikke kunne drive videre. Ifølge den daglige lederen har selskapet en gjeld på 53,8 millioner kroner. Majoriteten av gjelden er til det taiwanske selskapet Ideal Bike Corporation, som også eier 51 prosent av kjeden.

Onsdag skulle Birk Sport og majoritetseieren egentlig møtes i Asker og Bærum tingrett. Grunnen var at Ideal Bike Corporation krevde arrest i verdiene til sportskjeden som sikkerhet for lån det har gitt. Konkursbegjæringen gjorde imidlertid at rettsmøtet ble avlyst. Ifølge konkurskjennelsen fra Asker og Bærum tingrett har selskapet oppgitt at verdien av varelageret er på rundt 2,5 millioner kroner.

Nedgang i etterspørsel

Når DN møter den daglige lederen på Birk Sports hovedkontor på Rud utenfor Oslo, medgir han at det har vært mange utfordringer og milliontap de siste årene.

– Det er et enormt prispress i sportsmarkedet, drevet av de store aktørene. Fra starten av hadde vi en strategi om å åpne flere butikker for å øke omsetningen og tilstedeværelsen blant kundene, noe vi også gjorde. På den tiden var det en fornuftig avgjørelse, men sett i etterkant er det en av de avgjørelsene vi kanskje ikke skulle tatt. Vi skulle heller fokusert på de gode butikkene vi hadde, og gjøre de enda bedre, sier Vermundsberget. Selskapet har lagt ned fem butikker de siste årene, og senest i fjor ble butikkene på Vestby og Lillehammer stengt.

På spørsmål om hvordan han vil oppsummere situasjonen, sier Vermundsberget at både den svake kronen, samt en nedgang i etterspørselen av dyre sykler har vært med på å skvise marginene.

I tillegg har et generelt økt kostnadsbilde gjort de siste årene tøffe, forteller han.

– I 2015 økte innkjøpsprisene våre med cirka 35 prosent, basert på en tilsvarende reduksjon i kronekursen mot dollar. Enkelt og greit gjør det at våre priser også gikk opp. Vi kan ikke rette den økte kostnaden mot kundene i sin helhet, og med den økningen i innkjøpspriser endrer det marginbildet totalt. Siden den gang har marginene våre vært tøffe.

Vermundsberget legger også til at færre påmeldte til Birken-rittet har hatt en direkte påvirkning på etterspørselen.

– Birken-bølgen er ikke det den en gang var.

«Nære en redningspakke»

Etter konkursen til den tidligere, amerikanske majoritetseieren havnet Birk Sport i en uoversiktlig eiersituasjon som ga leveringsproblemer og ødela flere sesonger.

Etter konkursen tok Ideal Bike Corporation over eierposten, og Vermundsberget uttalte på høsten 2019 at de var i forhandlinger om å kjøpe tilbake aksjene.

Det skjedde imidlertid aldri, og den daglige lederen forteller nå at de var «svært nære» å sikre en redningspakke for selskapet sammen med den taiwanske eieren.

Vermundsberget tror imidlertid ikke Ideal Bike Corporation ønsker å drive videre i Norge, men sier han har håp om at noen andre kan komme inn og videreføre driften.

– Vi var veldig nærme å sikre en redningspakke, men ingenting ble signert og vi kom aldri helt i mål. Redningspakkens størrelse økte jo for hver måned som gikk, fordi man ikke har kontroll på leverandørsiden og tapene økte, sier den daglige lederen.

– Dreper hverandre

DN har de siste ukene omtalt at sportsbransjen står overfor nok en tøff vinter, med stadig økende press på marginene.

Vermundsberget mener det er for mange aktører på tilbudssiden i forhold til etterspørselen i markedet.

– Det er ingen tydelig retning på hvor dette går. De store varehusene dreper hverandre, spesielt med tanke på prispresset. Jeg tror vi kommer til å se flere samarbeid og konsolideringer, slik som med G-Sport og Intersport, sier han.

Flere interessenter i boet

Bostyrer Andreas S. Christensen bekrefter overfor DN at de allerede har startet arbeidet med konkret dialog med forskjellige interessenter både i sportsbransjen og selskaper som er i bransjen for konkurser.

Akkurat hvem interessentene er vil han ikke avsløre, men sier det er en «god del interesserte parter».

– Det er en virksomhet som har hatt en god posisjon i markedet, men som bostyrer kan jeg konstatere at dette føyer seg inn i en trend i en tøff detaljhandelsbransje. Det er tøft å få alminnelig butikkdrift til å gå, og selv om de her har satset på nett, er det ikke nok til å få virksomheten til å bli positiv, sier Christensen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.