Den kinesiske elbilprodusenten Nio steg over 22 prosent på New York-børsen tirsdag etter at det ble kjent at Tesla-aksjonær Baillie Gifford øker sin eierandel i selskapet, melder CNBC.com.

Det britiske investeringsselskapet eier nå 85,3 millioner aksjer, tilsvarende en eierandel på 11,4 prosent, ifølge en børsmelding.

Nio-aksjen sluttet opp 22,35 prosent til 7,39 dollar på New York-børsen, og steg videre i etterbørshandel.

Nio ble notert på New York-børsen 12. september i år, og aksjen nådde sitt foreløpige høydepunkt på 13,80 dollar to dager etter.

Tesla-konkurrent

Bak Nio står blant annet de kinesiske teknologiselskapene Tencent og Baidu. Også det amerikanske venturekapitalfirmaet Sequoia Capital er inne på eiersiden.

Superelbilen Nio EP9, her på den verdenskjente bilbanen Nürburgring, der Nio satt fartsrekord i den såkalte nordsløfyen i mai 2017.
Superelbilen Nio EP9, her på den verdenskjente bilbanen Nürburgring, der Nio satt fartsrekord i den såkalte nordsløfyen i mai 2017. (Foto: Nio)

Navnet på selskapet i Kina er 'Weilai' som betyr «en blå himmel kommer».

I 2017 rullet Shanghai-selskapet ut sin første produksjonsklare elektriske bil, SUVen ES8.

Modellen skal konkurrere med Teslas Model X, og akselererer fra null til hundre kilometer i timen på 4,4 sekunder. Nio startet leveringen av sine suver i juni.

Sterk vekst

Nio har tidligere fortalt sine investorer at det i løpet av de første ni månedene i 2018 går for salg av 20.000 og 30.000 biler.

– Vi har fortalt investorer at mulighetene for Nio er enorme. Kina utgjør 60 prosent av elbilmarkedet og vokste med 80 prosent selv i et år hvor personbilsalget har falt, sa Nio- finansdirektør Louis Hsieh i et intervju med CNBC da selskapet gikk på børs i USA.

Han la heller ikke skjul på hvilket selskap de ser på som hovedkonkurrent.

– Vår syvseters SUV-er et bedre produkt til en lavere pris enn Tesla X. Den koster halvparten så mye, har bedre utstyr og er raskere, ifølge Hsieh.

Nio ES8 utstilt på bilmessen Auto China i april, 2018.
Nio ES8 utstilt på bilmessen Auto China i april, 2018. (Foto: Damir Sagolj/Reuters)

Snuser på Europa

Nio har ikke kommet i gang med masseproduksjon. I august solgte de 1121 av SUV-modellen ES8. En mindre SUV, ES6, kommer i salg mot slutten av året. Målet er å produsere 10.000 biler i måneden innen seks måneder.

Nio, som prioriterer det kinesiske markedet, har også varslet ambisjoner for salg i USA og Europa. I fjor uttalte Nio-gründer William Li at vestlige markeder skulle inntas i løpet av tre år. I 2016 startet Nio også planer for testing av selvkjørende biler.

Det kinesiske selskapet har også en fordel Tesla ikke har. Nio mottar statsstøtte fra Kina på 7380 kroner per bil.

Advarer

I fjor ble det solgt 468.000 elektriske biler i Kina – de fleste fra storselskaper som Beijing Automobile Works og BYD, hvor den amerikanske investoren Warren Buffetts investeringsselskap Berkshire Hathaway er blant de største investorene.

For fire år siden var det over 150 selskaper som satset på utvikling og produksjon av elektriske biler i Kina. Rundt 60 er igjen. Teknologigigantene Alibaba, Tencent og Baidu er inne på eiersiden i mange selskaper og forsøker å få til en konsolidering.

Kinesiske myndigheter har advart om en boble.

Baillie Gifford er Teslas største eksterne aksjonær med en eierandel på 9 prosent. Teslas konsernsjef og styreleder Elon Musk er selskapets største aksjonær med rundt 20 prosent.

Nio blekner imidlertid i størrelse mot Tesla. Mens Nio verdsettes til omkring 5,5 milliarder dollar, prises Tesla til nær 45 milliarder dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DN kårer årets firmabil: En elbil med rekkevidde, og det er ikke Tesla.
Den har en rekkevidde på 50 mil, koster rundt 350 000 kroner og er kåret til årets firmabil i klassen for el-biler.
00:50
Publisert: