Hydrogenteknologiselskapet Nel falt tirsdag tungt på Oslo Børs etter at en av selskapets hydrogenstasjoner eksploderte i Sandvika mandag. Inntil årsaken til eksplosjonen er funnet, stenger Nel ti lignende hydrogenstasjoner, inkludert alle de tre stasjonene Uno-X driver i Norge. Dette skaper en skikkelig hodepine for dem som har kjøpt hydrogenbil.

Etter at konkurrenten Hyop i fjor høst la ned alle sine hydrogenstasjoner i Norge, er det kun Uno-X igjen som tilbyr fyllestasjoner til privatkunder her til lands.

– Det er rundt 170 hydrogendrevne personbiler i Norge i dag. Inntil hydrogenstasjonene til Uno-X gjenåpner, har dessverre ikke disse så mange muligheter til å fylle, sier markedssjef Bjørn Simonsen i Nel til DN.

Leder i Norsk Hydrogenbilforening, Ulf Hafseld, fortviler over at det nå ikke finnes noe sted i Norge hvor privatpersoner kan fylle hydrogen.

– Det er helt tragisk. Situasjonen den siste tiden har allerede vært svært dårlig, også kommer dette i tillegg, sier Hafseld

– En ny nedtur

Han forteller at han i løpet av dagen er blitt nedringt av fortvilte hydrogenbileier som nå ikke vet hva de skal gjøre.

– Mange er nå i en vanskelig situasjon, og spør om det finnes andre steder å fylle, sier Hafseld.

For øyeblikket er svaret nei, og når tanken er tom, må bilen dermed stå.

– Dette er en ny nedtur for hydrogensatsingen i Norge. I fjor sommer hadde vi syv hydrogenstasjoner i Norge. Fem forsvant da Hyop la ned, og nå har vi altså ingen, sier Hafseld.

Saken fortsetter under bildet

Huyndai Nexo har en rekkevidde på opptil 700 kilometer. Men dersom hydrogenstasjonene forblir stengt må Ulf Hafseld parkere bilen.
Huyndai Nexo har en rekkevidde på opptil 700 kilometer. Men dersom hydrogenstasjonene forblir stengt må Ulf Hafseld parkere bilen. (Foto: Javad Parsa)

Han mener at utviklingen er stikk i strid med det regjeringen har signalisert.

– Utviklingen har gått i feil retning og man henger nå langt etter dersom man skal nå målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, sier Hafseld.

Til tross for store batterifremsteg mener han at dette målet ikke kan nås med elektriske biler alene. Hafseld håper også at det kommer flere aktører på banen i hydrogenmarkedet.

– Det blir fryktelig sårbart når det kun er én aktør i markedet, eller når alle bruker den samme teknologien, sier Hafseld.

Asko stengte sin stasjon

Foruten de tre Uno-X stasjonene finnes det kun én annen hydrogenstasjon av samme type i Norge. Den står ved Askos regionslager utenfor Trondheim.

– Vi tok kontakt med Nel mandag kveld og ba om råd. De anbefalte oss da ganske raskt å stenge stasjonen inntil videre, og det gjorde vi samme kveld, sier direktør Jørn Arvid Endresen i Asko Midt-Norge.

Asko satser stort på hydrogen og har nå mottatt tre hydrogendrevne lastebiler som undergår testing.

– Vi har kun begynt å fylle på den første av dem, som en del av denne testingen. Stengingen av stasjonen får dermed ingen konsekvenser for driften og leveringene til kunden, sier Endresen.

Asko har også hydrogendrevne gaffeltrucker, og disse må nå byttes ut med batterielektriske trucker. Asko, som er dagligvarekjempen Norgesgruppens logistikkvirksomhet, har planer om å ta i bruk hydrogenlastebilene til høsten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.