Det har gått en uke siden en hydrogenstasjon drevet av Uno-X eksploderte i Sandvika andre pinsedag. Hydrogenteknologiselskapet Nel, som har levert det meste av teknologien til stasjonen, sendte mandag formiddag ut sin fjerde oppdatering om etterforskningen av ulykken. Her pekes det for første gang på hva som var årsaken til ulykken.

En midlertidig rapport fra sikkerhetskonsulentselskapet Gexcon viser at eksplosjonen skyldtes en gasslekkasje fra en «modul» som lagret hydrogen under høyt trykk. Dette var feil nummer 1. Feil nummer 2 var at denne gassen så ble antent av en ukjent kilde.

– Basert på ytterligere etterforskning kan vi si med sikkerhet at lekkasjen startet i en høytrykks lagringsenhet, og vi gjennomfører nå undersøkelser for å forstå de detaljerte mekanismene bak lekkasjen og hvordan gassen ble antent, sier Gexcon-toppen Geirmund Vislie i en børsmelding.

Ikke «kjerneteknologi»

Nel har tidligere slått fast at eksplosjonen ikke skyldtes feil ved selskapets elektrolyseteknologi der hydrogengassen produseres.

– Vi kan nå konkluderer med at Nels kjerneteknologi ikke var årsaken til lekkasjen. Vi leter imidlertid fortsatt etter hva som antente gassen, sier Nel-sjef Jon André Løkke.

En tegning offentliggjort av Nel viser at høytrykksenheten er plassert rett ved siden av Nels H2Station-enhet.

Overfor DN presiserer Nel-sjefen hva som regnes som selskapet «kjerneteknologi»

– Det er H2 Station, elektrolyseenheten og dispenseren, sier Løkke.

– Er høytrykksenheten produsert av Nel?

– Modulen er designet av Nel og den består av flere komponenter. Det vi nå har slått fast er at gasslekkasjen kommer fra høytrykksmodulen, men vi undersøker fortsatt hva den eksakte grunnen til lekkasjen er, og hva som var kilden til antenning, sier Løkke.

Jojo-reaksjon

Nel-aksjen falt umiddelbart etter at børsmeldingen kom, men steg så kraftig. En time etter at nyheten ble sluppet har aksjen falt tilbake igjen og er klokken 10.25 opp 1,8 prosent.

Aksjen er dermed ned 17 prosent siden før stasjonen eksploderte, og har steget 15 prosent fra bunnen onsdag i forrige uke.

I børsmeldingen mandag slår Nel også fast at tankene som lagrer hydrogen under lavt trykk hverken var årsak til lekkasjen, eller kilde til antenningen.

Vet ikke når stasjonene åpner

Etter eksplosjonen forrige uke, valgte Nel å stenge ti andre stasjoner som bruker samme teknologi. Det betyr at det per i dag ikke er noen steder å fylle hydrogen på privatbiler i Norge.

Markedssjef Bjørn Simonsen i Nel sier til TDN Direkt at det er for tidlig å si når disse stasjonene kan åpne igjen.

– Vi har klarert ut noen saker og ting, noe vi er veldig glade for, men tidslinjen for å gjenåpne stasjonene er det fortsatt for tidlig å si noe om. Det må vi komme tilbake til, og det håper vi at vi kan gjøre så snart som mulig, men vi ønsker å komme til bunns i hendelsesforløpet først, sier Simonsen til TDN.

Bistår i etterforskning

Sammen med myndighetene gjennomfører Nel og Gexcon en «off-site»-undersøkelse av høytrykkslagringsenheten, som består av både tanker og komponenter fra tredjepartsleverandører og ulike komponenter designet av Nel.

– Forskjellige tester og analyser er startet og vil fortsette til partene har en klar forståelse av nøyaktig hvor og hvordan lekkasjen startet. Videre undersøkelser og datasimuleringer vil også se på kilden til antenningen, skriver Nel i børsmeldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.