Rett etter stengetid på Wall Street la strømmetjenesten Netflix frem nøkkeltall fra andre kvartal, som historisk sett har vært et svakt kvartal for den amerikanske teknologikjempen.

Netflix fikk en økning på 1,54 millioner betalende brukere i andre kvartal 2021. Det var på forhånd ventet en økning på 1,19 millioner, ifølge estimater fra markedsdataleverandøren Street Account, gjengitt av CNBC.

Det er en betydelig nedgang fra fjorårets andre kvartal, da hele ti millioner nye kunder strømmet til. Samtidig er det slik at fjorårets andre kvartal var sterkt påvirket av at folk satt hjemme etter at verden stengte ned.

Aksjen falt på et tidspunkt tre prosent i etterhandelen. Klokken 22:55 norsk tid stiger aksjen 0,5 prosent.

Spår lavere vekst enn ventet

Omsetning endte på 7,3 milliarder dollar, tilsvarende 65,7 milliarder kroner, og helt i tråd med analytikernes forventninger. Resultat per aksje ble 2,97 dollar, noe lavere enn forhåndsestimatet på 3,16 dollar per aksje, levert av markedsdataleverandøren Refinitiv, gjengitt av CNBC.

Netflix' egen guiding etter første kvartal var en nettoøkning på én million nye brukere på verdensbasis i andre kvartal. Netflix har tidligere i år uttalt at den avtagende brukerveksten skyldes den sterke koronaeffekten i 2020, men også mindre nytt innhold i første del av 2021, grunnet at produksjon av filmer og tv-serier er satt på vent som følge av pandemien.

For tredje kvartal estimerer Netflix nå en økning på 3,5 millioner betalende brukere – betydelig lavere enn analytikerkorpset hadde ventet. Ifølge Street Account ventet markedet en guiding på 5,46 millioner nye betalende brukere i tredje kvartal, skriver CNBC.

Netflix tror særlig seriene «Money Heist», «Sex Education», samt filmene «Sweet Girl» og «Kissing Booth» vil bidra til brukervekst i tredje kvartal.

«Så langt har vi tro på vår evne til å levere et sterkt andre halvår» står det i brevet til aksjonærene.

Konkurransen tilspisser seg

Netflix fikk rekordmange nye betalende abonnenter i 2020, 37 millioner til sammen. Andre kvartal 2021 medregnet har Netflix nå 209,2 millioner abonnenter på global basis.

Netflix var lenge ansett for å ha total dominans i markedet, og er fortsatt ansett som den dominerende aktøren. Det siste året har imidlertid konkurransen tilspisset seg. Disney lanserte sin strømmetjeneste Disney+ i USA i november 2019, som senere har ekspandert til en lang rekke land, verden over. Ifølge en CNBC-artikkel var Disney+ anslått til å ha 104 millioner betalende brukere per juni 2021.

Warner Medias HBO hadde ifølge CNBC rundt 64 millioner abonnenter, mens Amazon Prime Video var anslått til å ha 200 millioner brukere. Sistnevnte omfatter riktignok alle som har Amazon Prime – et abonnement som også gir fordeler som rask og gratis levering av varer.

Aksjen flatet ut

Netflix har også signalisert at det vil utvide virksomheten til videospill. Senest i forrige uke ansatte selskapet Mike Verdu for å lede satsingen, skrev Bloomberg. Verdu har tidligere jobbet som spillutvikler hos blant annet Facebook og Electronic Arts.

Netflix-aksjen har i mange år vært en børsvinner. Da pandemien inntraff, slapp Netflix-aksjen også relativt billig unna med et fall på rundt ti prosent. Fra mars til juli steg aksjen nærmere 70 prosent.

De siste 12 månedene har den imidlertid kun steget beskjedne seks prosent. Ved børsslutt tirsdag ble aksjen omsatt for 531 dollar, noe som gir selskapet en markedsverdi på 235 milliarder dollar, tilsvarende 2115 milliarder norske kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.