Like etter at Wall Street stengte tirsdag kveld annonserte Netflix selskapets nøkkeltall for første kvartal i 2021. Like etter annonsering stupte aksjen ti prosent i etterhandelen etter det markedet vurderer som skuffende tall.

Ifølge rapporten tegnet Netflix fire millioner nye abonnenter i første kvartal. De har selv anslått at de skulle få seks millioner nye betalende abonnenter i første kvartal i år, som er under halvparten av økningen fra første kvartal i fjor. Da fikk strømmetjenesten 15,8 millioner nye kunder, vel å merke tungt drevet av koronapandemien.

Netflix forklarer de skuffende veksttallene med den sterke koronaeffekten i 2020, og mindre nytt innhold i første del av 2021, grunnet korona-utsettelser i produksjoner.

Strømmetjenesten har ved utgangen av kvartalet snaut 208 millioner abonnenter, mot 204 millioner abonnenter ved utgangen av 2020.

Sterkere enn ventet

Ifølge CNBC ventet analytikere på forhånd et resultat på 2,97 dollar per aksje, en økning på 89 prosent fra i fjor. Det var ellers ventet at omsetningen ville øke med 24 prosent og ende på 7,13 milliarder dollar.

Resultatet per aksje endte på 3,75 dollar, noe som er klart sterkere enn ventet. Omsetningen endte på 7,16 milliarder dollar.

Netflix venter ikke at 2021 vil bli et like sterkt år som 2020, men har som mål å fortsette å øke driftsmarginen med tre prosentpoeng per år.

For andre kvartal venter Netflix at de kun vil få én million nye betalende abonnenter, men at andre halvdel av 2021 vil bli sterkere. Da kan selskapet friste med ferske sesonger av de populære seriene «Sex Education», «The Witcher», «La Casa de Papel» og «You».

Netflix skriver også at det også kommer nye originale filmer, som finalen til «The Kissing Booth»-trilogien. Selskapet trekker også frem storsatsingen «Red Notice», med Gal Gadot, Dwayne Johnson og Ryan Reynolds i rollene. En annen storsatsing er filmen «Don't Look Up» som kan strømmes fra høsten av. Rollebesetningen inneholder kjente navn som Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Cate Blanchett, Timothée Chalamet og Meryl Streep.

Nådde milepæl i fjor

Netflix fikk rekordmange nye kunder i fjor, mye grunnet koronapandemien. I 2020 fikk Netflix 37 millioner nye betalende abonnenter og hadde en omsetning på 25 milliarder dollar. Dette førte til at strømmetjenesten ved utgangen av 2020 hadde 204 millioner betalende abonnenter.

– Vår strategi er enkel, hvis vi kan fortsette å forbedre Netflix hver dag for å glede våre medlemmer og være førstevalget blant strømmetjenester. Det siste året er et bevis på denne tilnærmingen da vi registrerte det beste året med vekst i betalt medlemskap i vår historie, skrev Netflix i sitt aksjonærbrev i januar.

Ifølge en fersk Morgan Stanley-undersøkelse mener amerikanerne at Netflix har det beste originale innholdet blant strømmetjenester. 38 prosent av respondentene i undersøkelsen valgte Netflix som sin nummer en strømmetjeneste. Amazon Prime tok annenplass med 12 prosent av stemmene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.