Så lenge nordmenn kjøper og selger boliger, er konsernsjef Morten Fon i malingsprodusenten Jotun fornøyd.

– Så fort folk flytter, så skal det pusses opp, sier han.

Og når folk skal pusse opp, kjøper de maling.

– Så lenge det er fart i boligmarkedet, er det bra or oss. Boligprisutviklingen i seg selv påvirker ikke oss i særlig grad, sier han.

– Så dersom folk setter seg på gjerdet og vegrer seg for å selge?

– Det er verre, sier han og ler.

Beskyttet mot proteksjonisme

Malingsprodusenten, som har lange historiske røtter i Sandefjord, er representert med 40 fabrikker over hele verden. Selskapet har vokst jevnt og trutt i en årrekke. 

Fon sier til DN på NHOs årskonferanse at rundt 50 prosent av Jotuns omsetning stammer fra husmaling, men at det norske markedet utgjør en liten del. Svake shippingmarkeder og problemene i olje og gass preger selskapet fortsatt, sier han.

– Problemene i shipping påvirker oss veldig, det gjør også problemene i olje og gass. Nybyggingen er lav, men samtidig må det som er der fortsatt vedlikeholdes, sier han.

– Verdensøkonomien vokser, men det er riktignok lavere enn ventet. Vi er uansett heldige fordi vi har fotavtrykk i store markeder i Asia og Midtøsten og der er det fortsatt vekst, sier han.

Fon er mer bekymret for trusselen om handelshindringer.

– Vi følger nøye med på om det pålegges handelshindringer, men vi produserer tett på markedene med 40 fabrikker rundt om i verden. Det gjør at vi er god beskyttet om det skulle komme handelshindringer, sier Fon.

Rekorder 2016

 I årets åtte første måneder tjente det 1,7 milliarder kroner før skatt, en vekst på syv prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen økte med to prosent.

– Vi er skuffet, sa Fon til DN iseptember.

– Når man har hatt ti prosent vekst i ti år så ligger det nesten i genene å vokse så mye. Det er derfor vi ikke er fornøyd. Men det er fortsatt det beste resultatet noensinne, sa han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Vi forstår fremtiden, og dere har erfaringen. Sammen kan vi skape selskaper med trippel bunnlinje.
Elin Nørve, Gründer av lederutviklingsprogrammet Future Leaders, til NHO-konferansen.
01:44
Publisert: