I flere år har mediehus som NHST opplevd at annonseinntektene har falt. Til gjengjeld har brukerinntektene fra digitale abonnementssalg steget.
Konsernsjef Trond Sundnes i NHST er fornøyd med resultatene for tredje kvartal, og han trekker frem god journalistikk på alle NHSTs fire satsingsområder, som er næringsliv, sjømat, energi og shipping.
– Vi har svært god abonnementsvekst, drevet av fantastisk journalistikk som stadig flere vil betale for, sier Sundnes.
NHST eier blant annet Dagens Næringsliv og flere globale publikasjoner.
Brukerinntektene til Dagens Næringsliv landet på 103 millioner kroner i tredje kvartal mot 98,5 millioner i samme kvartal i fjor.
– De digitale brukerinntektene i DN økte med 27 prosent i tredje kvartal 2021 mot samme periode i fjor. For de øvrige publikasjonene økte heldigitale brukerinntekter med 23,7 prosent, sier Sundnes.
Brukerinntekter utgjorde 75,0 prosent av de totale driftsinntekter i kvartalet. De digitale inntektene blir stadig viktigere.
«Etter vellykket lansering av nye digitale produkter i andre kvartal økte digitale brukerinntekter med 27,6 prosent fra tredje kvartal 2020. Dagens Næringsliv opplever fortsatt rekordhøye nivåer i antall nettstedbesøk og konvertering til betalbare abonnementer», ifølge kvartalsrapporten.
– Markedet er helt klart på vei tilbake. Det legges ned en imponerende jobb på annonse- og eventsiden. Når vi også samlet sett har god kostnadskontroll bidrar dette til en resultatforbedring for mediedivisjonen, sier Sundnes.Sundnes er også fornøyd med at annonsemarkedet er tilbake for fullt etter koronapandemien.
I tredje kvartal økte NHSTs samlede inntekter til 265 millioner, noe som tilsvarer en økning på knappe ti millioner. Så langt i år har inntektene falt med 1,4 prosent. De fallende inntektene har blant annet sammenheng med at Morgenbladet ble solgt med virkning fra i sommer.
DN leverte et resultat (Ebitda) på 13,1, millioner kroner i tredje kvartal, mot 9,6 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Globale publikasjoner leverte et resultat (Ebitda) på 12,2 millioner kroner, mot 8,3 millioner kroner i fjor.
NHST Media Group leverte et resultat (Ebitda) på 20,7 millioner kroner i tredje kvartal, mot 19,4 millioner kroner i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.