NHST Media Group, som blant annet eier Dagens Næringsliv, ble som mange andre medieselskaper hardt rammet av koronapandemien i fjor vår. Reklameinntektene forsvant nærmest over natten da landet stengte ned, men aktiviteten hentet seg raskere inn enn mange fryktet.

Det bidro til et inntektsfall og stort underskudd for NHST i 2020, blant annet som følge av en kraftig nedskrivning av den franske medieovervåkningstjenesten Mention.

2021 starter også med underskudd.

Tapte 19 mill.

NHST hadde inntekter på 256 millioner kroner i første kvartal 2021, et fall på ni prosent fra samme periode i fjor da inntektene var på 281,2 millioner kroner. Korrigert for fjorårets salg av avisen Morgenbladet falt inntektene med 2,7 prosent.

«Nedgangen skyldes i hovedsak lavere brukerinntekter innen Software-as-a-Service (SaaS)-segmentet, blant annet på grunn av sterk konkurranse og redusert etterspørsel som følge av pandemien», skriver NHST i den ferske kvartalsrapporten.

Mediekonsernet fikk et underskudd på 19,2 millioner kroner før skatt i første kvartal. I samme periode i fjor var underskuddet på 83,5 millioner kroner, men det skyldtes for det meste nedskrivningen av Mention på nesten 81 millioner kroner.

Det er imidlertid nok av penger i kassen. Konsernet beskriver likviditeten som god ved utgangen av kvartalet. Kontantbeholdning var på 244,1 millioner kroner.

Mer digitale

NHST består i hovedsak av tre områder: norske publikasjoner, globale publikasjoner og forretningsområdet software-as-a-service (Saas). Oversatt til norsk er Saas «programvare som tjeneste» og gir brukere mulighet til å koble til og benytte seg av skybaserte programmer slik som for eksempel epost.

Norske publikasjoner, som etter salget av Morgenbladet kun omfatter Dagens Næringsliv, er det største forretningsområdet. Korrigert for salget av Morgenbladet økte driftsinntektene med 3,7 millioner kroner fra første kvartal 2020.

Avisene i NHST blir stadig mer digitale. Heldigitale inntekter utgjorde 52,9 prosent i første kvartal, opp fra 45,8 prosent i samme periode i fjor.

– Det gleder meg at vi på mediesiden opplever en kraftig vekst for våre heldigitale journalistiske abonnementsprodukter. Vi lykkes også med både annonseprodukter og digitale eventer, sier NHSTs nye konsernsjef Trond Sundnes.

Mediedivisjonen viste samlet en resultatforbedring målt mot 2020.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.