I oktober i fjor valgte Nordea å inngå partnerskap med Danske Bank istedenfor å etablere sin egen mobilbetalingsløsning. Nå gjør Gjensidige Bank det samme. 

– Avtalen med Gjensidige Bank sikrer at vi tar et nytt stort skritt mot å skape en mobilbetalingsløsning på tvers av bankene. Vi er i tett dialog med flere banker og har tro på at antallet partnerbanker øker i tiden som kommer, sier leder av Mobilepay, Knut Anders Wangen. Mobilepay skilles ut fra Danske Bank og etableres som et eget selskap i år, og ambisjonen er å få så mange banker som mulig til å ta i bruk deres mobilbetalingsprodukt, Mobilpay. 

Alle flyttet til Mobilepay

Oppskriften har lykkes i Danmark. Der har nå så godt som alle bankene tatt i bruk Mobilepay som løsning for mobilbetaling, og bidratt til at den opprinnelige mobilbetalingsløsningen Swipp – som 70 danske banker var med å opprette – legges ned nå i februar. I Danmark har Mobilepay tre millioner kunder og vært den klart størst mobilbetalingsløsningen.

– Men det er en litt annen konkurransesituasjon i Norge, sier Wangen. 

I Norge har Vipps to millioner kunder, sammenlignet med Mobilepays 350 000 og Sparebank 1 Gruppens Mcashs 500 000 kunder. 

– Det ble en kjedereaksjon i Danmark da Nordea valgte å gå til Mobilepay. Det har vært en enorm interesse for Mobilepay fra andre norske banker etter at samarbeidet med Nordea ble kjent. Vi har en åpen invitasjon til alle banker, sier Wangen.

Vet ikke hvor mye penger som er brukt

Med flere brukere til Mobilepay og lansering av såkalt konto til konto-løsning, hvor betalingen går utenom de internasjonale betalingskortene, vil det også være bedre inntjeningsmuligheter på mobilbetaling. Visa og Mastercard tar rundt én krone per transaksjonen. Den sterke konkurransen blant mobilbetalingskundene gjør at kostnaden ikke kan skyves over på kunden, men tas av bankene selv. DN skrev lørdag at DNB har brukt 600 millioner kroner på Vipps uten å tjene én krone. 

– Hvor mye har Danske Bank brukt?

– Det tallet sitter jeg ikke på. Mobilepay er blitt til over tid siden 2013 med utvikling i det danske markedet. Danske Bank i Norge har importer produktet til marginal kostnad. Det er sånn vi kan konkurrere i Norge. Vi skiller først ut Mobilepay ut i eget selskap i år, så først i 2018 vil noen tall kunne legges frem, sier Wangen. 

Selv om Gjensidige Bank er liten i norsk sammenheng, er den langt større forsikringsvirksomheten til konsernet interessant i videre utvikling av mobilbetaling. 

– Mobilbetaling er i ferd med å bli en like naturlig betalingsløsning som kort. Vi er veldig glad for at vi nå kan tilby kundene våre en førsteklasses løsning også på dette området, sier Hans Harén, administrerende direktør i Gjensidige Bank.

Hør hvordan bankene skal få deg til å bruke mobilen som lommebok(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fredrik (7) trener 12 ganger i uken: Norske idrettsbarn møter spesialisering og oppmøtekrav i ung alder.
– På mandager og onsdager trener jeg tre ganger om dagen, forteller Fredrik Engh (7). – Og om natten? Da drømmer jeg om hockey og fotball.
03:40
Publisert: