Årsregnskapet til Lefdal for 2017, som har avvikende regnskapsår, viser at elektrokjeden har et resultat før skatt på minus 10,4 millioner kroner. Det er fire millioner kroner dårligere enn i fjor, som også endte med tap. Selskapet dro inn i overkant av 2,5 milliarder kroner på salg av forbrukerelektronikk, men hadde kostnader som var 11,9 millioner kroner høyere enn inntektene.

«Ikke fornøyd»

– Vi er ikke fornøyd med resultatet og ønsker at det skulle vært bedre. Vi jobber hele tiden for å bli så kostnadseffektive som mulig, men det er fortsatt mer å gå på, sier daglig leder Fredrik Tønnesen i Lefdal.

Han mener det ikke er mange bransjer som opplever så tøff priskonkurranse som elektronikkbransjen.

– Det er vanskelig å ikke være nummer én i markedet, men nummer tre, fire. For å være konkurransedyktige har vi måttet investere mer i lav pris for å opprettholde salgsvolumet vårt, og det slår ut på resultatet, sier Tønnesen.

Lefdal Elektromarked har avvikende regnskapsår, som ble avsluttet i april i år. Selskapet er heleid av Elkjøp Nordic, som igjen eies av Dixons Stores Group Retail Norway.

Dyr markedsføring

Daglig leder Tønnesen merker også at det blir dyrere og dyrere å markedsføre produktene de selger.

– Å ha reklame på tv koster en god del mer enn for bare to år siden, og for Lefdal som har færre butikker enn for eksempel Elkjøp, så blir markedsføringen en stor del av kostnadene, påpeker han.

Til tross for underskuddet har Lefdal redusert kostnadene med 21 millioner kroner fra forrige regnskapsår. Daglig leder Tønnesen mener Lefdal må ha en kostnadsprosent som er ned én til to prosent sammenlignet med nåværende for å være rustet for fremtiden.

– Vi må selge mer og holde kontroll på kostnadene. Enkle grep som å se på belysningen i butikkene kan spare oss for flere hundre tusen kroner per butikk. Kostnadsprosenten vår kan ligge litt over rene nettaktører, men ikke veldig mye. Vi merker konkurransen fra store nettleverandører som Amazon, som har gjort sitt inntog i Norge, forteller han.

Tjente 54 mill. i 2013

Resultatet til elektrokjeden har stupt de siste årene. Tilbake i 2013 hadde Lefdal et positivt resultat før skatt på 54 millioner kroner.

– Det er nok fordi konkurransesituasjonen er mye tøffere enn den var da, sier daglig leder Tønnesen.

Han tror det skyldes at det er blitt enklere å sammenligne og finne ut hvilken pris de forskjellige aktørene selger produktene sine til.

– Da blir det viktig å ha den rette prisen, noe som koster, men vi kommer ikke til å gi oss på det.(Vilkår)

Audis flaggskip viser fremtiden
Audi A8 er en skikkelig baksetebil som viser teknologien som kommer i billigere modeller om kort tid.
01:44
Publisert: