Vipps ble lansert med brask og bram 30. mai 2015. Appen som kan overføre penger raskt mellom personer kun ved bruk av telefonnummer, har fått rundt to millioner brukere på det drøye halvannet året siden lanseringen. 

Mer kollekt med Vipps

Populariteten til tross, det er langt fra noen gullgruve for Norges største bank. 

– Vi har brukt cirka 600 millioner kroner på Vipps uten å ha tjent en krone. Man skal være ganske modig som styre og som konsernsjef for å akseptere det. Men nå begynner vi å tjene penger. Nå har andre skjønt at de kan ta imot Vipps. For eksempel sognepresten i Uranienborg kirke: Aldri har han fått så mye i kollekt. Han slipper «hasselet» med kontanter og trenger ikke terminaler. Hva gjør det at DNB får en «cut» av dette når summen til kirken blir høyere enn det den var før, sa konsernsjef Rune Bjerke i et foredrag på Direktoratet for økonomistyring torsdag. 

Skal gå i null i 2017

Da Vipps ble innført forsøkte DNB å ta seg betalt med én krone per transaksjon. Det varte akkurat tre måneder. Så kom Danske Bank med sin MobilePay-løsning uten å ta betalt for transaksjoner. Da ble Vipps gratis også – for forbrukerne. 

Men ikke for DNB. Pengene sendes gjennom Visa og Mastercard, og kredittkortselskapene skal ha en fast prosentsats av beløpet i gebyr. For eksempel må DNB ut med rundt én krone i gebyr i snitt for hver Vipps-transaksjon, har DN tidligere skrevet.

På DNBs kapitalmarkedsdag i november sa konserndirektør Trond Bentestue at Vipps vil gå i null i 2017. 

– Vennebetaling har vært gratis. Ved slutten av 2017 vil vi ha dekket inn kostnadene ved å hente gebyrinntekter fra andre betalingsområder, sa Trond Bentestuen på kapitalmarkedsdagen.

Han lovet investorene at DNB skulle tjene penger på Vipps gjennom blant annet å tilby betalingsløsninger for netthandel, betaling for tog, drosje og andre transporttjenester og i fysiske butikker og restauranter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

–Mangler litt på Mercedes-kvalitet
Mercedes pøser på med ladbare hybrider. Her er den nye E-klassen.
01:19
Publisert: