I det siste har DN kunnet melde at returandelen for netthandel er enorm. I tillegg sendte klesimportørene 277 tonn nye, usolgte plagg ut igjen av Norge i fjor.

– Man blir litt miljøskadet av den bransjen jeg jobber i, men jeg er en aktiv netthandler som både kjøper, returnerer og beholder varer hyppig. Samtidig ønsker jeg å være mest mulig miljøvennlig, det er jo i forbrukerens og nettbutikkens interesse, forteller kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

Klarna, som lager betalingsløsninger for netthandel, dekker mellom en tredjedel og halvparten av alle netthandler i Norden.

Over en lang periode har netthandel truet tradisjonell varehandel og sendt konkurstallene i været.

Rygg syntes det er oppsiktsvekkende hvor mye som returneres og sendes ut av landet, men tror likevel at de store aktørene tar grep og har oversikt.

– Jeg tror de store kjedene gjør alt de kan for at ting blir brukt. Om netthandelen bidrar til økt svinn, er dette negativt, sier Rygg.

Jens Rygg i nettbetalingstjenesten Klarna tror ikke forbrukere eier returskam.
Jens Rygg i nettbetalingstjenesten Klarna tror ikke forbrukere eier returskam. (Foto: Klarna Norge)

Såkalt «fast fashion», hvor man pøser ut et stort volum av klær til en billig penge, får mye av skylden for den store mengden returvarer. Rygg forteller at han har hørt at butikker ønsker å ta prøverommet hjem til folk, og at han tviler på at forbrukere sitter med returskam.

– Gode bytteordninger er godt for alle. Jeg tror ikke forbrukere har noen returskam, selv om det er varierende grad av returnering på ulike bransjer.

Rekordhandel på nett i juni

Åtte prosent flere handlet på nett i juni i år enn i fjor, og den totale handelen var rekordstor for Klarna.

Juni i år var den åttende våteste siden år 1900, ifølge tall fra Meteorologisk institutt.

Selskapet mener selv at regnet førte det norske folk inn i hus og ut på netthandel, selv om en statistikk utført av YouGov for Klarna, viser at halvparten av de spurte ikke bryr seg om været når de tar avgjørelsen om å handle på nett eller ikke.

– Dårligere sommervær er sannsynligvis en av forklaringene på dette, sier Rygg, om salgsøkningen.

30 prosent av de mellom 18 og 29 sier de handler på nett når de kjeder seg, det er mer enn dobbelt så mye som resten av befolkningen.

Den generelle befolkningen er ikke spesielt påvirket av dette. 58 prosent av de spurte sier de ikke handler mer eller mindre om de koser eller kjeder seg.

Til alle døgnets tider

– «Prime time» for netthandel ellers i året er mellom klokken 20 og 22 på søndager, men på sommeren ser vi at dette er mer spredt, sier Rygg.

Fri fra jobb og late sommerdager bidrar til rekordsalg – og til at netthandelen sprer seg utover døgnet.

– Vanligvis er netthandel ganske dødt midt på dagen, men om sommeren er det interessant å se at folk kjøper jevnt over døgnet og også mer etter midnatt, sier Jens Rygg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.