Den tøffe konkurransesituasjonen har også rammet konkurrenten Elkjøp Norge, ifølge selskapets nylig avlagte årsregnskap. Den norske elektrogiganten årsregnskap for 2017 viser et resultat før skatt på 98,2 millioner kroner, ned 131,2 millioner kroner fra 229,4 millioner kroner i 2016.
Elkjøp Norge har avvikende regnskapsår som ble avsluttet 30. april 2017.
«Tøffe investeringer»
Resultatfallet skyldes i hovedsak en kraftig kostnadsøkning på 270 millioner kroner fra 2016 til 2017.
– Mesteparten av kostnadene er knyttet til varekostnad. Vi valgte å ta en investering i pris fordi vi i 55 år har lovet kundene våre konkurransedyktige priser. Pris er viktig i en bransje som selger kapitalvarer, så enkelt er det, skriver daglig leder Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge i en epost.
Han påpeker at Elkjøp Norge har levert sterke resultater de siste årene, men at investeringene de valgte å ta i regnskapsåret var tøffe.
– Det var i både pris, en bedre avtale med våre franchisetagere, nye digitale løsninger og nye måter å markedsføre oss på. Vi er nå mye bedre posisjonert for å møte kundenes forventninger og en sterkere fremtidig konkurranse fra globale netthandlere, skriver Tønnesen.
Svakeste resultat på syv år
Elektrogigantens overskudd i Norge har ikke vært så lavt siden 2010 da selskapet hadde et resultat før skatt på 95,4 millioner kroner. Tønnesen, som også er daglig leder i konkurrenten Lefdal, har tidligere uttalt at konkurransesituasjonen i elektronikkmarkedet er tøff.
– Det er vanskelig å ikke være nummer én i markedet, men nummer tre, fire, sa han da det ble kjent at Lefdal tapte 10,4 millioner kroner i 2017.
Både Elkjøp Norge og Lefdal er heleid av konsernselskapet Elkjøp Nordic, som igjen eies av den engelske elektronikkgiganten Dixon Cardphone.
Lavere omsetning enn forventet
Elkjøp Norge er ledende i elektronikkmarkedet og omsatte for 8,3 milliarder kroner i 2017.
– Omsetningen i fjoråret var noe lavere enn forventet og målsatt, men vi ser allerede første halvår i 2017 at effekten av tiltakene som ble gjort i fjor kom, påpeker Tønnesen i Elkjøp Norge.
I første halvår 2017 økte Elkjøp, som har 59 utsalgssteder i Norge, salget med 13 prosent i Norge.
– Norge driver veksten vår med en oppgang på 600 millioner av de 1,3 milliardene vi øker med i Elkjøp Nordic. Dette er rekord – ever, uttalte Elkjøps konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch til DN i desember.
Betalte 13 mill. til konsernsjef
Samtidig som overskuddet fra de norske butikkene falt, økte resultatet før skatt for Elkjøp Nordic fra 580 millioner kroner til 1,4 milliarder kroner.
Elkjøp Nordic har hovedkontor på Lørenskog og har rundt 380 butikker fordelt på ulike kjedekonsepter rundt om i Norden.
Elkjøps konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch tjente i samme regnskapsår i overkant av 13 millioner kroner fra lønnsutbetalinger, bonuser og opsjoner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.