Norwegian la tirsdag frem trafikktall for den desidert mest travle perioden på året – juli måned. Den voldsomme veksten har – som varslet – avtatt de siste månedene, men selskapet sliter med å få inntektsnivået vesentlig opp.

Investorene reagerte med å sende Norwegian-aksjen ned over åtte prosent på det meste. På formiddagen hentet aksjen seg litt inn igjen. Dagen i forveien hadde aksjen steget kraftig, mens markedet ellers var svakt.

Merker svensk flyskam

Selskapet har i snart ett år varslet at planene justeres fra kraftig vekst – i form av flere fly og nye flyruter – til å tenke mer på lønnsomheten. De to siste månedene har noe færre passasjerer reist med Norwegian enn samme periode i fjor. I juni førte det til solid vekst i inntektsnivået (ni prosent), men i juli var det bare en svak vekst i inntektene å spore (én prosent).

Analytiker Ole Martin Westergaard i DNB Markets sier at inntekt per passasjer per kilometer (yield) på 0,51 kroner i juli var et godt stykke unna forventningene på 0,54-0,55 kroner.

Flyskam – som har ført til et kraftig fall i etterspørselen ved svenske flyplasser i år – brukes som en forklaring på at Norwegian ikke klarer å ta seg bedre betalt for å fylle flyene.

«Den svake utviklingen reflekterer et utfordrende marked for flyvninger på kortdistanse i Sverige, samt en svakt negativ effekt fra innfasing av ruter i Argentina,» skriver Westergaard.

Noe av ruteprogrammet er endret på kort varsel, og kan også gjøre det krevende å selge billetter i høyere prisklasse.

Ved svenske flyplasser har trafikken falt særlig på innenriksreiser hittil i år. Eier av flyselskapet BRA, Per G. Braathen, sa i sommer til DN at etterspørselen er ned over ti prosent på ett år.

Avinor sa før sommeren at det ikke har merket effekt av flyskam i Norge.

– Tallene hittil i år viser ingen indikasjoner på at folk flyr mindre enn før, het det fra Avinors kommunikasjonsavdeling sent i mai.

Avinors trafikktall for juli blir først klart om noen dager.

Nye fly – har vokst mest

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen merker lite til flyskam.

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. (Foto: Fredrik Solstad)

– Folk flyr som før og vi tror de fleste gjennomskuer den unyanserte retorikken om luftfart og miljø. Vi tror de fleste har fått med seg at luftfarten står for kun to prosent av det totale klimautslippene og at Norwegian, med en av de nyeste flåtene i verden, slipper ut 33 prosent mindre enn bransjegjennomsnittet på for eksempel flyvninger mellom Europa og USA, sier han.

Norwegians fly er i snitt langt yngre enn hos konkurrentene – men trafikkvolumet har vokst klart mest. Fra 2008 til i fjor har Norwegian mer enn åttedoblet trafikkvolumet, målt i tilgjengelige setekilometer, og det betyr at absolutte utslipp er langt høyere i dag. Til sammenligning har SAS' totale trafikkvekst vært på 15 prosent i perioden.

– Vi tror at de som er opptatt av miljø i større grad vil velge selskaper som faktisk bidrar med utslippsreduksjoner og ikke bare snakker om det, sier Sandaker-Nielsen.

Han sier innenriksflyvninger i Sverige utgjør under én prosent av samlede inntekter og produksjon.

Om svak nedgang i antall passasjerer, men flere kilometer fløyet, sier han:

– Det skyldes at vi vi flyr 20 prosent mer langdistanse enn samme periode i fjor, og en liten nedgang på kortdistanse.

«I tråd med strategien»

Utviklingen i passasjerinntekter følges nøye fordi Norwegian har hatt utfordringer med store tap og høy gjeld de senere årene.

Én prosent økning i yield utgjør cirka 550 millioner kroner i økte inntekter årlig. Det gir derfor store utslag for et selskap som fikk milliardunderskudd i fjor, og måtte be eierne om tre milliarder i frisk egenkapital tidligere i år.

Fungerende konsernsjef Geir Karlsen sier i en melding:

– Trafikktallene viser at veksten flater ut, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer. Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og at flyene er fullere, noe som betyr at stadig flere velger Norwegian når de skal ut og reise, ikke minst interkontinentalt.

Fungernede konsernsjef Geir Karlsen (til høyre) og avgått toppsjef – nå spesialrådgiver – Bjørn Kjos etter en resultatpresentasjon på Aker brygge i Oslo i juli.
Fungernede konsernsjef Geir Karlsen (til høyre) og avgått toppsjef – nå spesialrådgiver – Bjørn Kjos etter en resultatpresentasjon på Aker brygge i Oslo i juli. (Foto: Javad Parsa)

Norwegian fraktet rundt 3,7 millioner passasjerer i juli, ned rundt to prosent fra samme tid i fjor.

Norwegian gjennomførte 99,2 prosent av de planlagte flygningene i juli. Punktligheten var på 68,1 prosent. Punktligheten ble negativt påvirket av generelle forsinkelser i europeisk luftrom utenfor Norwegians kontroll.

I tillegg har bruk av innleide fly påvirket punktligheten negativt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.