Det hardt prøvde flyselskapet Norwegian melder mandag morgen at det vil selge alle sine aksjer i Bank Norwegian-eier Norwegian Finans Holding (Nofi).

Etter at den britiske flykjempen IAG trakk sitt bud på selskapet i vinter har Norwegian slitt med en enorm gjeld og en stadig krympende egenkapital. Norwegian hentet i mars tre milliarder kroner i frisk kapital, men trenger flere nye milliarder for å betale tilbake et obligasjonslån på 250 millioner euro (2,5 mrd. kroner) som forfaller i desember.

Norwegian selger hele aksjeposten i forbrukslånsbanken Bank Norwegian for 2,218 milliarder kroner. Aksjene selges til kurs 68 kroner, som impliserer en premie for Norwegian på 15,4 prosent, basert på sluttkurs fredag forrige uke.

Kjøperen av Norwegian-aksjene er oppkjøpsfondet Nordic Capital Fund og den finske finansgiganten Sampo som eier forsikringsgiganten If og er hovedeier i Nordea.

  • Norwegian-aksjen stiger ti prosent på salget mandag formiddag.
  • Norwegian Finans Holding-aksjen stiger 15 prosent.

– En del av Norwegians strategi

Da Norwegian la frem sine resultater for andre kvartal i juli åpnet tidligere finansdirektør og ny toppsjef Geir Karlsen for et mulig salg av bankaksjene.

– Verdien av vår post i Bank Norwegian er på rundt to milliarder kroner. Vi trenger ikke nødvendigvis å eie bankaksjene. Vi er fortsatt positive til utsiktene til banken, men det er en kilde til likviditet, sa Karlsen da.

Nå beskriver han salget som en del av strategien:

– Salget av aksjer i Norwegian Finans Holding er en del av Norwegians strategi for å styrke vår kjerneflyvirksomhet og fokusere på overgangen fra vekst til lønnsomhet. Samarbeidet mellom flyselskapet og banken har vært en stor suksess og i Norden i mange år og vil fortsette uten at flyselskapet eier aksjer i Norwegian Finans Holding, sier han i en melding.

Alle samarbeidsavtaler fortsetter

  • Alle samarbeidsavtaler mellom Norwegian og Bank Norwegian forblir uendret.
  • Salget av aksjene vil ha en positiv effekt på 196 millioner kroner på Norwegians bokførte egenkapitalen som ble rapportert ved utgangen av juni.
  • Kjøperen av aksjene er formelt Cidron Xingu Limited, et selskap indirekte eid av Nordic Capital Fund og Sampo.
  • Salget har skjedd gjennom en strukturert prosess, som normalt innebærer flere potensielle kjøpere, der Arctic Securities, Danske Bank og DNB Markets har vært Norwegians finansielle rådgivere.

– Med på å bedre likviditeten

Fungerende toppsjef Geir Karlsen har tidligere gitt uttrykk for at en avtale om et storstilt salg av fly til et nyopprettet «joint venture» er nært forestående.

I midten av juli sa han at forhandlingene om opprettelsen av selskapet var langt fremskredet og at en nyhet om utfallet kunne ventes om noen få uker. En drøy måned har gått uten noe nytt fra prosessen.

I stedet har Norwegian nå frigjort kapital ved å selge sine aksjer i Bank Norwegian for 2,2 milliarder kroner.

Det har ikke lykkes DN å få en kommentar fra Geir Karlsen mandag morgen, men Tore Østby, sjef for strategisk utvikling i flyselskapet, understreker at Norwegian nå rigger seg for lønnsomhet.

– Norwegian er i prosess der vi har lagt om strategien og fokuserer mer på kjernevirksomheten. Vi vil fokusere på lønnsomhet ikke vekst, sier han til DN.

– Er dette for å kunne betale obligasjonslån?

– Ikke spesifikt, men dette er en del av at man vi vil fokusere på lønnsomheten. Dette er også med på å bedre likviditeten.

– Hva slags signal sender dette til markedet?

– Salget er gjennomført med en premie på 15 prosent så dette signaliserer at vi fokuserer på lønnsomheten, sier Østby.

Sampo ser sterkt vekstpotensial i Bank Norwegian

Nordic Capital og Sampo påpeker at de sammen har bred erfaring og sterk historikk i den nordiske finanstjenestesektoren, og ser på Norwegian Finans Holding som et spennende selskap med sterkt vekstpotensial, ifølge en melding mandag.

– Vi ser frem til å skulle være dedikerte aksjonærer og til å støtte selskapet til å bli en ledende paneuropeisk finansiell institusjon, sammen med Norwegian Air Shuttle og deres kundelojalitetsprogram, Norwegian Reward, sier Nordic Capital-partner Christian Frick.

700 mill. i ekstra Max-kostnader

Siden IAG, som blant annet eier British Airways, i januar slo fast at selskapet ikke lenger er interessert i å kjøpe Norwegian har det norske lavprisselskapet falt nær 70 prosent på Oslo Børs. Før helgen ble Norwegian-aksjen handlet til 31,5 kroner, godt under emisjonskursen fra mars.

Norwegian har siden mars vært hardt rammet av flyforbudet som ble innført for Boeing 737 Max etter to ulykker der 346 mennesker mistet livet. Norwegian har 18 fly av denne typen i flåten, og alle har stått på bakken gjennom den viktige vår- og sommersesongen. For å erstatte flyene har Norwegian vært nødt til å leie inn fly. I juli anslo Norwegian at 737 Max-krisen hadde påført selskapet 700 millioner kroner i ekstra kostnader. Til tross for flere utbedringer er fortsatt ikke ulykkesflyet 737 Max friskmeldt og stadig flere tror nå at flyet ikke kommer på vingene igjen før i 2020.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.