Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at Norwegian Air Shuttle ikke er i brudd med lånebetingelsene.

Vi har aldri vært det og kommer heller aldri til å bli det, sier Kjos på spørsmål fra DN i plenum på en pressekonferanse i Norwegians lokaler tirsdag.

Norwegian opplyser i en melding tirsdag at selskapet ved årsskiftet hadde en bokført egenkapital på 1,7 milliarder kroner. Det er kun 200 millioner kroner mer enn minstekravet i selskapets lånebetingelser.

Ifølge Kjos har Norwegian imidlertid aldri hatt finansieringsproblemer.

– Det koster å finansiere og nå er vi ferdig med ekspansjonen. Vi er stort sett ferdig med all den veksten vi skal gjøre, sier Kjos til DN.

Spår lønnsomhet

Norwegian-sjefen venter at flyselskapet vil være lønnsomt fra 2019 og fremover.

– Vi venter å være profitable i 2019 og fremover. Det vil variere fra kvartal til kvartal, men vi vil være profitable, sa han.

Norwegian melder tirsdag at selskapet vil hente inn tre milliarder kroner gjennom en fortrinnsrettet og garantert emisjon for å styrke egenkapitalen (se faktaboks).

Parallelt med emisjonen varsler Norwegian endret strategisk retning, fra vekst til lønnsomhet. Det innebærer en rekke tiltak, inkludert lavere driftsinvesteringer.

«I rute»

Blant tiltakene er tidligere varslede besparelser på minst to milliarder kroner gjennom programmet #FOCUS2019.

Finansdirektør Geir Karlsen bekrefter på en telefonkonferanse tirsdag at Norwegian er i rute med å levere på kostnadsbesparelsene i løpet av året.

Saken fortsetter under bildet

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian, her fra en tidligere kvartalsfremleggelse.
Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian, her fra en tidligere kvartalsfremleggelse. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Videre sier han at selskapet allerede har solgt en del fly.

– Vi ser også på andre måter å redusere driftsinvesteringene fremover, og vi vil dele nyheter om dette om kort tid, sier Karlsen, ifølge TDN Direkt.

Øker fleksibilitet

Norwegian henter tre milliarder kroner i en fortrinnsrettet og garantert emisjon, ifølge en melding tirsdag.

Egenkapitalen styrkes for å bedre den fleksibiliteten og skape rom med tanke på lånebetingelsene i selskapets obligasjonslån opp mot Norwegians forretningsplan, påpekes det.

Det har lenge vært påpekt blant markedsaktører at Norwegian vil kunne komme i brudd med krav om en til enhver tid bokført egenkapital på minst 1,5 milliarder i sine lånebetingelser.

Den garanterte fortrinnsrettsemisjonen sikrer Norwegian tre milliarder kroner i egenkapital og løfter med det selskapet ut av problemstillingen.

Blant garantistene som deltar er skipsreder og investor John Fredriksen gjennom Sterna Finance Ltd., DNB, Danske Bank og HBK Holding, som er investeringsselskapet til styreleder Bjørn Kise og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Test av Tesla Model 3: Slik takler den norsk vinterføre
De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten to år etter at tusenvis av nordmenn bestilte bilen.
03:12
Publisert: