Norwegian la torsdag morgen frem ferske trafikktall for august. Rapporten viser at flyselskapet fløy rundt 3,5 millioner passasjerer i august. Dette er en nedgang på tre prosent i forhold til samme måned i 2018.

Sommersesongen er den mest innbringende for europeiske flyselskaper på grunn av mye feriereising. Til tross for dette har Norwegian meldt om fallende passasjertall i juni, juli og august.

De tilsynelatende svake tallene er imidlertid i tråd med selskapets strategi.

Etter kriseemisjonen i vinter gjorde Norwegian-gründer Bjørn Kjos det klart at selskapet nå måtte kutte i vekstplanene, legge ned ulønnsomme ruter og baser, og ha fullt fokus på å få opp lønnsomheten.

– Trafikktallene viser at flyene er fullere og at enhetsinntektene er høyere. I tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, flater veksten nå ut. Vi er også godt fornøyd med utsiktene for billettsalget fremover, spesielt på interkontinentale ruter og i Norden, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen i en pressemelding.

Bedre lønnsomhet

Trafikktallene for august bekrefter trenden fra de foregående månedene, lønnsomheten per passasjer er på vei opp.

I luftfartsbransjen opererer man med to viktige inntektsmål, «yield» og «rask». For Norwegian er det gode nyheter at begge fortsatt utvikler seg positivt.

  • Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med to prosent i juni til 0,46 kroner, målt mot samme måned året før.
  • Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med tre prosent i juni til 0,41 kroner.

I august hadde Norwegian en kabinfaktor, det vil si hvor fulle flyene er, på 90 prosent. Dette er en bedring på 0,4 prosentpoeng sammenlignet med samme måned i fjor.

Den totale trafikken økte med fem prosent og kapasiteten økte med fire prosent.

Norwegian opplyser at selskapet ved utgangen av august satt på tap på hedging-posisjoner på 99 millioner kroner for tredje kvartal.

Ber om nåde

Selv om torsdagens trafikktall er viktige, har Norwegians finansiell problemer de siste månedene kastet mørke skygger over nyhetene fra selskapet.

Norwegian sliter med å sikre tilstrekkelig med penger til å betale tilbake et obligasjonslån på 250 millioner euro som forfaller i desember. Selskapet ba derfor denne uken om å få utsette forfallet med to år i bytte mot at långiverne får sikkerhet i selskapets landingsrettigheter ved Gatwick-flyplassen i London.

Flyselskapet jobber nå intenst med å sikre nok støtte til forslaget fra sine långivere.

Forvalter Jan Petter Sissener og hans fond Sissener Canopus er blant de største obligasjonseierne i Norwegian og utløste kraftig turbulens i aksjen da han onsdag gikk ut og kritiserte Norwegians forslag.

– Det som er feilen i Norwegian er kapitalstrukturen med for mye gjeld og for lite egenkapital. Det må man gjøre noe med. Vi skulle gjerne sett en større emisjon som rettet opp i balansen en gang for alle, sa Sissener til DN.

Rammes av flyforbud

For Norwegian og en rekke andre flyselskaper har det vært en kjempeutfordring å ikke få lov til å bruke sine splitter nye Boeing 737 Max-fly i den viktige sommersesongen.

Flytypen fikk flyforbud i mars etter to alvorlige flyulykker der 346 mennesker mistet livet. Til tross for flere forsøk på å utbedre flyet, mangler fortsatt Boeing nødvendige tillatelser til å la flyselskapene ta det i bruk.

Denne uken sa Norwegian-sjef Geir Karlsen at selskapet regner mer at flyene vil bli stående på bakken til over nyttår, og trolig til februar.

I august kunngjorde Norwegian at selskapet legger ned de transatlantiske rutene som var spesialtilpasset 737 Max-flyene.

Norwegian har brukt flere milliarder kroner på innleie av reservefly på grunn av flyforbudet og problemer med motorene på Dreamliner-flyene, men selskapet håper å få dekket kostnadene fra Boeing og Rolls-Royce. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.