Flyselskapet Norwegian har finansiert mye av sin kraftige vekst med lån og har lenge vært blant de mest opplånte selskapene på Oslo Børs. I vinter forsvant pengene så raskt ut av kassen at selskapet var i ferd med å komme i brudd med sine lånebetingelser. Derfor ble selskapet nødt til å hente tre milliarder kroner i frisk egenkapital.

Da emisjonen ble presentert lovet Norwegian-sjef Bjørn Kjos at veksten skulle reduseres kraftig, at det nå skulle fokuseres på lønnsomhet, og at gjeldsbyrden skulle reduseres gjennom store flysalg.

I tillegg til dagens 18 Boeing 737 Max 8-fly, hvorav to er leid ut til andre selskaper, har Norwegian hele 110 lignende fly i bestilling.

Så sent som i februar meldte flyselskapet at leveringen av 12 av disse blir utsatt med tre–fire år. Men fortsatt skal Norwegian motta 16 nye Max 8-fly i inneværende år, og 12 i 2020.

Slik sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos unnskyld på Twitter
01:17
Publisert:

– Vi har ingen planer om å endre på denne leveringsplanen, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.

Han påpeker at det er andre flymodeller som Norwegian planlegger å selge. Det er dermed lite risiko for at Norwegian vil brenne inne med Max 8-fly det ikke får solgt.

– Snarere tvert imot

Heller ikke Carnegie-analytiker Preben Rasch-Olsen tror Max 8-problemene vil ødelegge for Norwegians planlagte flysalg.

– Det er jo ikke Max 8-flyene de har planlagt å selge, sier Rasch-Olsen.

Han påpeker at det er Airbus-fly og eldre Boeing-fly som står på salgslisten.

– Snarere tvert imot kan Max-8 problemene gjøre det lettere å få solgt fly. Når det blir færre fly i markedet vil etterspørselen øke, sier Rasch-Olsen.

Tidligere onsdag sa han til DN at han tror Norwegian kan komme seg greit ut av krisen så lenge selskapet lykkes med å få kompensert mye av ekstrakostnadene av flyprodusenten Boeing.

SAS satset på konkurrenten

I motsetning til Norwegian har konkurrenten SAS ingen Max 8-fly i bestilling.

– Boeing 737 Max var oppe til nøye vurdering, men summen av mange forhold gikk i favør av Airbus 320neo og langdistanse versjonen A321LR, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Sistnevnte er en av hovedkonkurrentene til Max 8-flyet fra Boeing. SAS har også bestilt flere større flymodeller fra Airbus og satser på å spare penger ved å ha en moderne og enhetlig flyflåte.

– Da får SAS for første gang en Airbus enhetsflåte med store gevinster innenfor det tekniske og operative området. Bare trening av piloter som går fra en flytype til en annen gir SAS effektiviseringsgevinster på mange millioner kroner, sier Johansen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Lufthansa-sjefen: – Det er for mange mellomstore flyselskaper
01:38
Publisert: